fot. Adobe Stock

Badania

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Adobe Stock

Opinie

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. Fotolia.com

Badania

fot. Adobe Stock

Badania

fot. Fotolia.com

Opinie

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Opinie

fot. Pexels.com

Opinie

laptop do szkoły

ICT / TIK

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. Fundacja mBanku

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

ICT / TIK

fot. Adobe Stock

ICT / TIK

fot. YouTube

ICT / TIK

fot. SuperKoderzy

Programowanie

fot. Pixabay.com - domena publiczna

ICT / TIK

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Ewa Kempska

Szkoły

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Fotolia.com

Nauczyciele

fot. Fundacja Szkoła z Klasą

Nauczyciele

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...
  • Written by Maciej
    Artykuł traktuje o pracy nauczyciela z podręcznikiem, z gotowym podręcznikiem, a więc faktycznie jeg...
  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...

Nadchodzące wydarzenia

Czytaj więcej

Grid List

fot. Fotolia.com

Edytoriale

fot. Edunews.pl

Edukacja wczesnoszkolna

fot. Joanna Krzemińska

Przez życie

Edu-myśli-my

 
Uczenie się jest skarbem, który możemy zabrać ze sobą wszędzie.
[przysłowie chińskie]

Tablica ogłoszeniowa

  • TIK-owe plakaty edukacyjne do klas lekcyjnych dużego formatu (A2) do pobrania tutaj.
  • W kanale Futuredu/Edunews.pl we Flickr.com dostępnych jest ponad 1000 zdjęć na licencji CC-BY mających kontekst edukacyjny.
  • W sklepie internetowym Edustore.eu można skorzystać z kilkudziesięciu e-zasobów dydaktycznych (ebooki, scenariusze, gry, filmy itp.).

Jesteśmy na facebooku

fb

Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

O pewnym inspirującym spotkaniu nauczycieli

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Warszawie odbywają się Inspir@cje Wczesnoszkolne 2017. Bierze w nim udział blisko 350 nauczycieli i edukatorów z całego kraju (nauczyciele z Radowa Małego policzyli, że aż z 90 miejscowości). Jest to dwudniowe święto edukacji, dzielenia się dobrymi pomysłami i wymiany doświadczeniami, rozmów i odkrywania nowych możliwości i narzędzi edukacji. Inspirują się, aby potem w swoich szkołach lepiej uczyć.

Zmiana struktury polskiego systemu oświaty, przeforsowana mimo protestów i sprzeciwu znacznej części społeczeństwa, jako rozwiązanie polityczne, a nie merytoryczne, nie pozostanie bez wpływu na etap wczesnoszkolny nauki. Skutki przyjętego rozwiązania już widać w wielu miastach i szkołach, które będą musiały poradzić sobie z nową i trudną sytuacją. Do tej pory słyszeliśmy z ust minister edukacji, jaki to nas czeka wspaniały czas polskiej szkoły dzięki zmianom – teraz zaczniemy tego „dobrodziejstwa” bezpośrednio doświadczać.

Niezależnie od tego, jakie mamy poglądy na reformowanie czy deformowanie oświaty, nie możemy jednak zapominać o tym, o czym często zapominają urzędnicy i politycy podejmując decyzje o systemie szkolnym: o podnoszeniu jakości nauczania w szkołach. To właśnie dlatego głównym celem INSPIR@CJI jest pokazywanie tego, co nauczyciele mogą zrobić, aby uczniowie więcej skorzystali z tego czasu w szkole.

To jest bardzo ważne. Mam takie wrażenie, że świat nasz staje się mniej przewidywalny. Odczuwamy to w wielu obszarach naszego życia, nie tylko podróżując po świecie, ale także żyjąc w Polsce. Codziennie media informują nas przede wszystkim o wydarzeniach trudnych, bolesnych, które wcale nie dzieją się gdzieś daleko, ale całkiem blisko – w dzisiejszym świecie odległość przestaje być już barierą, która może oddalić nas od zjawisk, których nie chcemy doświadczać lub których się boimy. A jeśli nie jesteśmy świadomi tych zmian, bo ich nie doświadczamy jako dorośli, to z pewnością w nieodległej przyszłości odczują je na własnej skórze dzieci i młodzież. Czyli także nasze własne dzieci, jeśli je posiadamy. Byłoby wskazane, aby były dobrze przygotowane przez szkoły i uczelnie do życia w warunkach nieprzewidywalnych, w których będą musiały radzić sobie z wieloma nowymi i być może nieznanymi wyzwaniami.

„Warto postawić sobie pytanie wchodząc do klasy: po co ja tu – jako nauczyciel – jestem? Co ja chcę tym dzieciom przekazać” – mówił na początku konferencji Arkadiusz Walczak, dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. „Ważne jest, aby uczyć dzieci otwartości na drugiego człowieka, empatii i ciekawości świata, ale także, żeby czasem być niepokornym, żeby czasem zadawać trudne pytania.”

Podstawa programowa, chociażby najbardziej doskonała, sama w sobie nie przekłada się na podniesienie jakości edukacji szkolnej. Ważny jest nauczyciel, jakie ma podejście do uczniów i czy stwarza im warunki do rozwoju i daje zadania (wyzwania, problemy badawcze) pozwalające się rozwijać.

Żadne rozporządzenie, żadna ustawa i żadna reforma nie staje w drzwiach klasy, do której wchodzi nauczyciel. Jesteśmy razem, ja i moja klasa, i ode mnie zależy, czy zobaczę błysk radości w oczach moich uczniów, jako odbicie mojego zaangażowania i oddania się pięknej relacji z młodymi ludźmi. Starajmy się wpierw o relacje, a reszta zostanie nam dodana. – Marek Konieczniak [1]

Jako rodzic małych dzieci, które ciągle są na początku swojej drogi życiowej i kariery edukacyjnej – i w imieniu rodziców – chciałbym prosić nauczycieli, aby w swojej codziennej pracy nie trzymali się sztywno podstawy programowej i podręczników. Próbujcie „wychodzić poza pudełko” jak najczęściej. Zaszczepiajcie w dzieciach ciekawość świata, rozwijać umiejętności dialogu, współpracy i rozwiązywania problemów, a także kształtować pewną wrażliwość na świat, w którym żyjemy i drugiego człowieka. Tego na pewno będą potrzebować w swojej drodze przez życie.

Każde wystąpienie INSPIR@CJI niesie w sobie wielką wartość dydaktyczną – wszystkie filmy będziemy publikować w Edunews.pl kolejnych tygodniach.

[1] Jest to fragment wypowiedzi Marka Konieczniaka w Edunews.pl - Refleksje okołoreformowe.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).