Co moi uczniowie na ten temat wiedzą?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przed przystąpieniem do nauczania ważne jest, aby ocenić, co już uczniowie na dany temat wiedzą. Wtedy można zacząć w odpowiednim miejscu i można wykorzystać wiedzę uczniów, którą już mają. Odwoływanie się do niej jest bardzo korzystne dla procesu uczenia się, gdyż nowa wiedza może wtedy połączyć się z czymś znanym.

W tym wpisie zawarłam osiem prostych sposobów, na uruchomienie wiedzy i umiejętności, które uczniowie już mają.

Odkryj błędy

Nauczyciel stwarza zapis dotyczący nowego tematu, na wzór zapisów w encyklopedii internetowej. W nim zawiera co najmniej cztery błędy. Prosi uczniów, aby porównali stworzony zapis z wiarygodną strona w Internecie i poprawili błędy. Jest to świetny sposób na ocenę wiedzy uczniów i na doskonalenie ich umiejętności analitycznych.

Test przed

Nauczyciel opracowuje krótki test dla uczniów z nowego tematu z odpowiedziami: prawda i fałsz. Następnie uczniowie w parach porównują swoje odpowiedzi i na podstawie dostępnych materiałów i podręcznika sprawdzają ich trafność.

Daje to nauczycielowi informację, co już uczniowie wiedzą.

Można na podsumowanie tematu przeprowadzić ten sam test, wtedy uczniowie uświadamiają sobie, ile się nauczyli.

Narzędzie WCN

Polega na poleceniu uczniom wypełnienie tabelki z trzema polami:

W – wiem (to co wiem na dany temat) lub spodziewam się, że wiem
C – co chciałbym wiedzieć,
N – nauczyłem się.

Pole W i C uczeń wypełnia na początku poznawania tematu, a N – na końcu.

Można dodać jeszcze pole J – jak możemy się tego nauczyć.

Po wypełnieniu pola „W” można polecić uczniom, aby podzielili się zapisami w parze i uzupełnili lub skorygowali swój wpis.

Nie pasuje

Nauczyciel podaje uczniom szereg pojęć związanych z nowym tematem, przy czym jeden z nich nie pasuje do pozostałych lub do tematu. Zadaniem uczniów jest znalezienie tego niepasującego i uzasadnienie – dlaczego on nie pasuje.

Jeśli /to

Nauczyciel podaje bazową informacje i poleca na jej podstawie odpowiedzieć na kilka pytań

Na przykład:

Jeśli 7 x 40 = 280, to

0,7 x 40 =

7 x 4 =

0,7 x 0,4 =

280 : 7 =

Sortowanie terminów

Nauczyciel rozdaje małym grupom zestaw kart ze słownictwem związanym z nowym tematem. Prosi uczniów, aby pogrupowali je w kategorie, które sami określą. Następnie uczniowie otrzymują tekst do przeczytania i wracają do ustalonych kategorii, aby je zmienić.

Plakaty

Nauczyciel zawiesza plakaty na ścianach w sali, na każdym z ich wpisuje słowo lub zdanie związane z tematem. Uczniowie przechodzą od plakatu do plakatu i zapisują, co wiedzą na temat danego słowa lub wyrażenia.

Ocena wcześniejszej wiedzy uczniów pozwala dostosować nauczanie do ich potrzeb. Te proste sposoby mogą pomóc nauczycielowi dowiedzieć się, co uczniowie już wiedzą, a czego jeszcze nie wiedzą.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Barbary Blackburn w MiddleWeb.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie