Jeszcze kilka dni i rozpocznie się kolejny rok szkolny. Wielu z nas spotka się z nowymi klasami, niektórzy zaczną uczyć nowych przedmiotów czy realizować projekty. Razem z “nowym otwarciem” warto wciągnąć siebie i uczniów w pracę metodą e-portfolio, zwłaszcza teraz kiedy coraz ważniejsze staje się uczenie zgodnie z założeniami cyfrowego obywatelstwa, w którym liczy się sprawczość, suwerenności i umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w wartościowy i celowy sposób.

Pierwsze dni szkoły we wrześniu mają przeważnie ten sam schemat: rozmowa o zasadach funkcjonowania w szkole, omówienie zasad oceniania, oczekiwań i programu nauczania. Nie ma co ukrywać - nie jest to zbyt interesujące dla uczniów. Jak można uatrakcyjnić te pierwsze dni szkoły?

Rozmowy nauczyciela o uczeniu przynoszą po pewnym czasie dobre efekty. Mogą być indywidualne, ale też przy całej klasie. Warto zajmować się tym, jak się efektywnie uczyć.

Kostki opowieści to jedne z najprostszych, a jednocześnie najbardziej wszechstronnych pomocy dydaktycznych i wychowawczych. To niewielkie sześciany, na których zamiast oczek znajdują się symbole, obrazki lub słowa. Ich głównym zadaniem jest inspirowanie do tworzenia historii – krótkich, dłuższych, zabawnych lub całkiem poważnych. Można je kupić gotowe w wielu sklepach, ale równie dobrze samemu przygotować w domu czy w szkole, np. w aplikacji Canva, a nawet korzystać z darmowych generatorów online.

Refleksja uczniowska i informacja zwrotna o pracy ucznia są cenne, ponieważ niwelują lukę między nauczaniem a uczeniem się. Grant Wiggins, wizjoner, edukator i założyciel organizacji Authentic Education (zm. 2015) mawiał: To, że czegoś nauczałeś swoich uczniów, nie oznacza, że oni się tego nauczyli.

"W mojej szkole zostaję zasypywana dużą ilością kserówek od starszych koleżanek. Jestem im za to oczywiście bardzo wdzięczna, aczkolwiek większości z tych kart pracy w ogóle nie mam czasu wykorzystywać. Swoją pracę z dziećmi staram się opierać na rozmowach w kręgu, pracy w grupach, zabawach integracyjnych..." - napisała kiedyś jedna z młodych nauczycielek wczesnoszkolnych po kilku tygodniach pracy w nowej szkole. Nie musimy tyle kserować, mamy do dyspozycji nieograniczoną liczbę ćwiczeń, gier, zabaw, które nie wymagają użycia kserokopiarki!

Ocenę kształtującą stosujemy w trakcie procesu uczenia się, a ocenę sumująca na koniec tego procesu. Ta wskazówka powinna wyjaśniać pewne zasady stosowania oceny kształtującej i sumującej. Przedstawię kilka wyjaśnień związanych z oceną kształtującą w praktyce.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie