Dobra zmiana w edukacji dzieje się oddolnie, czyli INSPIR@CJE 2024

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To już jest koniec… roku szkolnego. Teraz czas na zasłużony odpoczynek nauczycieli po intensywnej pracy przez wiele miesięcy, za którą często brakuje dostatecznego docenienia. To było kilkanaście miesięcy, w których do szkół powróciło trochę więcej optymizmu, że nowi politycy u sterów będą przywiązywać większe znaczenie do rozwoju dobrej edukacji w Polsce. Chyba jeszcze musimy zaczekać, aż się rzeczywiście przebudzą…

Uporczywe mieszanie w szklance wody. Raz w lewo, raz w prawo. Przy mieszaniu część wody wylewa się ze szklanki… Tak moim zdaniem można w skrócie opisać próby reformowania edukacji w naszym kraju, podejmowane przez polityków na przestrzeni wielu ostatnich lat.

Raczej trudno zauważyć, abyśmy na poziomie edukacji narodowej osiągnęli jakiś poważny sukces. Wyniki polskich uczniów w PISA nie mogą być uznane za taki, dotyczą bowiem zbyt wąskiego wycinka systemu oświaty (i zbyt małej liczby szkół wyselekcjonowanych do badania). W innych badaniach też jakoś specjalnie nie błyszczymy...

Skoro tyle lat majstrujemy i mieszamy w tym systemie, a ciągle jesteśmy niezadowoleni, to czy jest coś, z czego możemy się ucieszyć? W większym stopniu niż tylko z indywidualnych wyników i nagród osiąganych przez uczniów czy nauczycieli? Myślę, że tak.

Edu-Retrospekcja. Spójrzmy wstecz, na drogę, którą w wielu naszych szkołach przeszliśmy przez ostatnią dekadę lub dwie. Co dobrego się wydarzyło, co udało się poprawić, co zadziałało i przynosi wymierne korzyści edukacyjne i społeczne. Trudno dostrzec pozytywne rezultaty reform polityki edukacyjnej, ale łatwiej spojrzeć na szkolnictwo poprzez zmiany oddolne. Przemiany, które zadziały się na poziomie klasy, kilku klas, szkoły, społeczności lokalnej... - i przyniosły owoce dobrej edukacji.

O tych dobrych zmianach w edukacji, które naprawdę się zadziały - na poziomie jednej lub grupy szkół - chcielibyśmy porozmawiać na najbliższych INSPIR@CJACH 2024 w Warszawie (5-6 października): https://www.edunews.pl/wydarzenia/6678-inspiracje2024. Wbrew pozorom, w wielu szkołach naprawdę udało się wiele osiągnąć przez ostatnie lata i to POMIMO nieudolnych polityków, którzy więcej psuli system edukacji niż poprawiali. Możemy czerpać od siebie inspiracje i zmieniać szkołę w taki sposób, w jaki odpowiada to społeczności szkolnej i lokalnej. To chyba najlepsza dobra zmiana, której możemy oczekiwać. A także taka, która najbardziej nas motywuje do pracy i daje największą satysfakcję z uczenia w szkole.

Będziemy takie inicjatywy pokazywać i promować na konferencji i na łamach Edunews.pl. Drodzy nauczyciele i dyrektorzy - robicie tak wiele dobrego w swoich szkołach. Chwalcie się i dzielcie dobrą edu-nowiną! Zapraszamy na INSPIR@CJE 2024.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie