Zwiększanie zrozumienia, krytycznego myślenia i kreatywności dzieci poprzez projektowanie aplikacji AI

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Włączenie zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją (AI) do programów nauczania w szkołach podstawowych i średnich to stosunkowo nowe, ale chyba już istotne wyzwanie, przed którym stoją systemy edukacji na całym świecie. Próby sprostania temu wyzwaniu najczęściej utrudnia brak odpowiednich materiałów i narzędzi pomagających nauczycielom w nauczaniu o sztucznej inteligencji.

Jak wynika z niedawnego badania przeprowadzonego wśród ponad 200 fińskich uczniów klas 4. i 7. szkoły podstawowej, rozumienie przez dzieci i młodzież działania technologii sztucznej inteligencji poprawiło się, gdy w szkole wprowadzono elementy praktycznych zajęć z podstaw AI. Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii badali m.in., jak ewoluowało rozumienie i wyjaśnienia sztucznej inteligencji przez uczniów, gdy zaangażowały się one we wspólne projektowanie aplikacji opartych na sztucznej inteligencji, a także jaki jest wpływ AI na uczenie się i etykę.

Często nie uświadamiamy sobie istnienia tych technologii, chociaż AI są integralną częścią naszego codziennego życia. Na przykład algorytmy AI podpowiadają nam rekomendacje wiadomości, muzyki i filmów, które mogą nam się spodobać, a także kierują do nas spersonalizowane reklamy. Z drugiej strony tematyka ta jest w szkołach mało obecna. Wiele szkół nie uczy o tym, gdzie wykorzystuje się sztuczną inteligencję, jak działa i jakie ma skutki.

Prowadzony przez Uniwersytet Wschodniej Finlandii i obejmujący trzy inne uniwersytety oraz różnych innych partnerów projekt Generation AI stara się odpowiedzieć na to wyzwanie poprzez opracowanie opartych na badaniach modeli pedagogicznych, technologii edukacyjnych i materiałów programowych do edukacji AI. Wiosną 2023 r. w szkołach w Joensuu w Finlandii zorganizowano pierwszą rundę działań edukacyjnych, która stała się również podstawą badań naukowców.

Podczas trzech warsztatów dzieci zapoznawały się z podstawami sztucznej inteligencji. Naukowcy badali, w jaki sposób dzieci wyjaśniały błąd algorytmiczny i jak wyjaśnienia te ewoluowały podczas warsztatów. Wyniki pokazują, że wyjaśnienia dotyczące przyczyn błędu algorytmicznego przez dzieci znacznie rozwinęły się podczas warsztatów.

Nasze ustalenia sugerują, że warsztaty poprawiły u dzieci konceptualne zrozumienie sztucznej inteligencji i związanych z nią aspektów etycznych. Warsztaty nauczyły ich także krytycznej oceny technologii sztucznej inteligencji. – zauważa badaczka Henriikka Vartiainen z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

Według niej odkrycia podkreślają potrzebę wprowadzenia dodatkowych zajęć w szkołach z wykorzystaniem technologii edukacyjnych, które wspierałyby sprawczość, zrozumienie i świadomość etyczną dzieci w dobie sztucznej inteligencji.

W warsztatach wykorzystano konkretne przykłady z codziennego życia dzieci. Podczas pierwszych warsztatów dzieci przeprowadziły burzę mózgów i stworzyły własne aplikacje AI przy wsparciu naszej technologii edukacyjnej, przeznaczonej dla początkujących uczniów. Korzystając z narzędzia edukacyjnego, dzieci stworzyły własną aplikację opartą na klasyfikatorze obrazów, postępując zgodnie z procedurą projektowania opartego na danych, a także przetestowały aplikacje utworzone przez innych. Zwiększyło to wiedzę dzieci na temat działania sztucznej inteligencji – mówi dr Juho Kahila z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

Trzeci i ostatni warsztat skupiał się na społecznych i etycznych implikacjach sztucznej inteligencji. Na przykład dzieci tworzyły obrazy za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji, szukały w nich błędów oraz angażowały się w krytyczne refleksje i dyskusje na temat społecznych i etycznych implikacji sztucznej inteligencji.

Łączenie sztucznej inteligencji z codziennym życiem dzieci i zapewnienie im możliwości współprojektowania i tworzenia aplikacji AI wspólnie z kolegami z klasy sprawiło, że uczenie się od sztucznej inteligencji i razem z nią stało się dla uczniów istotne i ekscytujące. – zauważa dr Kahila.

Więcej na temat badań w artykule opublikowanym w czasopiśmie naukowym Uniwersytetu Wileńskiego Informatics in Education.


(Źródło: EurekAlert, Uniwersytet Wschodniej Finlandii)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie