Prowadzenie zajęć online nie musi wykluczać pracy w grupach. Na platformach do edukacji zdalnej istnieją narzędzia, które umożliwiają tworzenie wirtualnych pokojów i przypisywanie do nich uczniów.

Jeśli podczas edukacji zdalnej skupimy się tylko na merytorycznym przekazie, może się okazać, że to nasze nauczanie okaże się być tylko fikcją. Musimy sprawić, że uczniowie będą chcieli być na tych zajęciach, a nie będą udawać, że są po drugiej stronie. Nie jest to prostem ale sprawić to mogą dobre relacje z nimi, nad którymi powinniśmy trochę popracować. Nawet jeśli odbędzie się to "kosztem" tzw. realizacji podstawy programowej.

Czas w zdalnej szkole mija szybko, pandemia zmusza nas nieustannie do poszukiwania sposobów i narzędzi, które pomogłyby utrzymać odpowiednią jakość kształcenia. Być może nastał czas "nowej normalności" dla nauczycieli i uczniów - może rzeczywiście powinniśmy zastanawiać się nad nowym modelem szkoły? Technologie edukacyjne mogą rzeczywiście ułatwić przejście od edukacji "ławkowej" do cyfrowej. Edunews.pl i Microsoft zapraszają na grudniowe webinary w ramach projektu Akademia Cyfrowego Edukatora (ACE).

W ostatnim czasie temat hybrydowego nauczania coraz częściej pojawia się wśród nauczycieli. Ostatnie kilka miesięcy były czasem intensywnego, głównie samodzielnego, szkolenia z zakresu wykorzystania technologii w edukacji. Teraz pojawiła się idea (albo raczej wyzwanie) nauczania równoległego, tj. bezpośredniego dla uczniów w szkole i jednocześnie online – dla uczniów nieobecnych. Nie jest to wyzwanie nowe, nigdy jednak nie mówiono o nim w tak szerokim zakresie jak mówi się teraz.

Nikt z nas nie jest przygotowany do uczenia się online, a szczególnie młodsze dzieci. Musimy się tego uczyć. W artykule omówię osiem umiejętności, których posiadanie ułatwia uczenie się i samosterowność ucznia. Piszę umiejętności, choć to są raczej postawy, ale przekładające się na umiejętności. Do każdej z tych umiejętności dopiszę przykłady sposobów na ich kształcenie. Przykłady nie są skomplikowane, w gruncie rzeczy trzeba tylko cały czas pamiętać, że posiadanie tych umiejętności nie przychodzi samo z siebie i że nauczyciel może być pomocny w ich osiąganiu.

Zdalne nauczanie pokazało, że przeprowadzanie sprawdzianów zdalnych nie da się przeprowadzić bez możliwości oszukiwania ze strony uczniów Nauczyciele denerwują się, ale nie są w stanie zapobiec tego typu oszustwu. To samo dotyczy egzaminów, szczególnie tych egzaminów, od których dużo zależy. Trudno liczyć na uczciwość uczniów, jeśli wszyscy wiemy, że od wyniku egzaminu zależy przyszłość.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie