Przejście na naukę online w okresie pandemii jest największym edukacyjnym eksperymentem w historii, jakiego jesteśmy świadkami od 100 lat. W ciągu kilku tygodni nauczyciele musieli się nauczyć, jak wirtualnie prowadzić lekcje i udostępniać materiały, korzystając z nowych technologii.

Edukacja zdalna to spore wyzwanie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na szczęście z pomocą przychodzą nam technologie cyfrowe, które umożliwiają tworzenie atrakcyjnych wizualnie i angażujących uczniów interaktywnych ćwiczeń. Do dyspozycji nauczyciela jest wiele użytecznych narzędzi, które nie tylko usprawnią proces edukacyjny, ale też pomogą w indywidualizacji pracy i dostosowywaniu zadań i ćwiczeń do potrzeb ucznia.

Od poniedziałku dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej dołączyły do uczniów uczestniczących w lekcjach online w zaciszu swoich domów. Sytuacja jest trudna dla uczniów, nauczycieli i rodziców, ponieważ nadszedł czas poważnych wyzwań, którym trzeba stawić czoła. Nie każdy ma odpowiednie warunki mieszkaniowe, aby uczyć się w ciszy i spokoju, nie każdy dysponuje wystarczającym sprzętem, a Internet też potrafi płatać figle w najmniej oczekiwanym momencie. Dużym wyzwaniem jest też konieczność poznania, często skomplikowanych narzędzi TIK, dzięki którym możliwe jest uczestniczenie w procesie edukacyjnym.

Coraz więcej nauczycieli i uczniów korzysta z Microsoft Teams. Konfiguracja ustawień sieci może być sporym wyzwaniem dla każdego administratora IT. Można ułatwić sobie zadanie przy pomocy narzędzi do automatyzacji operacji, a także zasad globalnych, które przypiszemy do określonych grup użytkowników i które pozwolą nam zwiększyć bezpieczeństwo procesu nauki zdalnej.

Powrót szkół do zdalnej edukacji oznacza konieczność przypomnienia sobie doświadczeń z lekcjami online, które miały miejsce na wiosnę, ale jest też nowym wyzwaniem, aby poprawić to, co było dotychczas. Poprawić, czyli z jednej strony zapewnić większą efektywność procesu nauczania, a z drugiej sprawić, żeby ten przekaz stał się bardziej różnorodny i nie przypominał nam monotonnych wykładów z nauczycielem w roli głównej. Pomocą mogą nam służyć aplikacje, które możemy łatwo użyć prowadząc zajęcia w MS Teams lub innych narzędziach współpracy online.

Różne sprzęty i urządzenia, często niekompatybilne ze sobą, różne systemy operacyjne na tych urządzeniach, różne aplikacje służące niby do tego samego, ale posiadające nieco odmienne funkcje, różne serwery i wieczne kłopoty z ich utrzymaniem – taki stan zasobów technologicznych w szkołach pojawia się dość często. To być może efekt wieloletnich inwestycji bez żadnego planu. Jak sobie z tym poradzić?

Podczas edukacji zdalnej, hybrydowej, ale także w stacjonarnym modelu nauczania bardzo często poszukujemy programów i aplikacji do nagrywania wypowiedzi głosowych. Prosimy uczniów o nagranie fragmentu czytanego tekstu, by sprawdzić np. technikę i płynność czytanego utworu czy też sposób recytacji np. wiersza.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie