Ze świata edukacji
Więcej
Produkowane w Polsce gry komputerowe podbijają w ostatnich latach świat i stają się tematem artykułów w międzynarodowych mediach. Tym razem warto zwrócić uwagę na grę, która nawiązuje wprost do wydarzeń historycznych i ma walor edukacyjny. "Warsaw" jest polską grą komputerową z gatunku taktyczny RPG, której premiera na komputery PC planowana jest na 4 września, a później także na konsole.
Jedyna pewna rzecz to zmiana. Zmiany w edukacji, których teraz jesteśmy częścią, często są związane z postępem technologicznym. W ostatnich latach w bardzo dużym stopniu ewoluowały kanały komunikacji międzyludzkiej. Dziś bez problemu możemy tworzyć własną gazetę (blogi), radio (podcasty), czy telewizję (YouTube).
Urządzenia mobilne jako narzędzie dydaktyczne stają się coraz bardziej powszechne. Aplikacje mobilne sprawiają, że uczniowie bardziej angażują się na lekcji i szybciej wykonują zaplanowane przez nauczyciela zadania. Rozwiązania chmurowe natomiast, pozwalają kontynuować naukę w domu.
Nauka każdego języka to słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. W szkole dzieci najczęściej stykają się z tradycyjnymi metodami nauki, nowoczesne technologie wykorzystywane są na regularnych zajęciach komputerowych. Tymczasem, jeśli będziemy mądrze z nich korzystać, mogą one być ogromnym wsparciem w nauce języka. Młodsze dziecko powinno częściej stykać się z książką papierową, podziwiać ilustracje, słuchać, jak czyta starsze rodzeństwo lub rodzice. Nie należy jednak zapominać, że nowoczesne technologie są coraz bardziej obecne w naszym życiu i rolą dorosłych jest pokazać małym użytkownikom, jak można czerpać z nich pożytek i radość, unikając jednocześnie zagrożeń. Nowoczesne aplikacje zaprojektowane dla dzieci opierają się na wiedzy psychologicznej i metodyce nauczania. Nie trzeba się ich bać, ale też należy korzystać z nich rozsądnie i z umiarem.
Cokolwiek zmieni się w polskich szkołach po reformie oświaty, jedna rzecz pozostanie taka sama. W przerwach między lekcjami oczy dzieci i młodzieży dalej będą utkwione w "święcących prostokątach"[1]. Mobilna elektronika już dawno zadomowiła się w polskich szkołach, czy to się nam podoba czy nie. Weszła niepostrzeżenie nie pytając nikogo o zgodę. I nie mam tutaj na myśli innowacji w postaci tabletowych klas. Powszechna dostępność smartfonów i tabletów zupełnie zmieniła zachowanie młodzieży w czasie przerw. Co więcej, wielu uczniów nie potrafi się powstrzymać od zabawy telefonami komórkowymi na lekcjach i to nawet wtedy, gdy korzystanie z takich urządzeń w czasie zajęć jest w danej szkole zabronione.
Telefon komórkowy stał się nieodłącznym elementem codziennego życia nastolatków. Dla ucznia jest to nie tylko pierwsze prywatne urządzenie do wymiany informacji, ale i jeden z głównych kanałów dostępu do wiedzy oraz atrakcyjne narzędzie wykorzystywane w edukacji. Nauczyciele szkół prowadzonych przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu wykorzystują tę technologię w pomysłowy sposób, konstruktywnie włączając telefon komórkowy w zajęcia edukacyjne. W szkołach Fundacji uzgodniono jednak z rodzicami i wprowadzono szczególne zasady korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów podczas lekcji i przerw.
Jeszcze kilka dni i rozpocznie się kolejny rok szkolny. Wielu z nas spotka się z nowymi klasami, niektórzy zaczną uczyć nowych przedmiotów czy realizować projekty. Razem z “nowym otwarciem” warto wciągnąć siebie i uczniów w pracę metodą e-portfolio, zwłaszcza teraz kiedy coraz ważniejsze staje się uczenie zgodnie z założeniami cyfrowego obywatelstwa, w którym liczy się sprawczość, suwerenności i umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w wartościowy i celowy sposób.
Pierwsze dni szkoły we wrześniu mają przeważnie ten sam schemat: rozmowa o zasadach funkcjonowania w szkole, omówienie zasad oceniania, oczekiwań i programu nauczania. Nie ma co ukrywać - nie jest to zbyt interesujące dla uczniów. Jak można uatrakcyjnić te pierwsze dni szkoły?
Rozmowy nauczyciela o uczeniu przynoszą po pewnym czasie dobre efekty. Mogą być indywidualne, ale też przy całej klasie. Warto zajmować się tym, jak się efektywnie uczyć.
Kostki opowieści to jedne z najprostszych, a jednocześnie najbardziej wszechstronnych pomocy dydaktycznych i wychowawczych. To niewielkie sześciany, na których zamiast oczek znajdują się symbole, obrazki lub słowa. Ich głównym zadaniem jest inspirowanie do tworzenia historii – krótkich, dłuższych, zabawnych lub całkiem poważnych. Można je kupić gotowe w wielu sklepach, ale równie dobrze samemu przygotować w domu czy w szkole, np. w aplikacji Canva, a nawet korzystać z darmowych generatorów online.
Refleksja uczniowska i informacja zwrotna o pracy ucznia są cenne, ponieważ niwelują lukę między nauczaniem a uczeniem się. Grant Wiggins, wizjoner, edukator i założyciel organizacji Authentic Education (zm. 2015) mawiał: To, że czegoś nauczałeś swoich uczniów, nie oznacza, że oni się tego nauczyli.
"W mojej szkole zostaję zasypywana dużą ilością kserówek od starszych koleżanek. Jestem im za to oczywiście bardzo wdzięczna, aczkolwiek większości z tych kart pracy w ogóle nie mam czasu wykorzystywać. Swoją pracę z dziećmi staram się opierać na rozmowach w kręgu, pracy w grupach, zabawach integracyjnych..." - napisała kiedyś jedna z młodych nauczycielek wczesnoszkolnych po kilku tygodniach pracy w nowej szkole. Nie musimy tyle kserować, mamy do dyspozycji nieograniczoną liczbę ćwiczeń, gier, zabaw, które nie wymagają użycia kserokopiarki!
Tydzień Szczęścia w Szkole jest pretekstem, by podjąć w nowym roku szkolnym pozytywne interwencje wzmacniające dobre życie wśród nauczycieli, uczniów, pracowników szkoły, przedszkola, uczelni, wśród rodziców. Już po raz szósty zbieramy ogólnopolską społeczność, by w dniach 29 września-5 października 2025 popularyzować naukowe podejście do szczęścia i dobrostanu w szkołach, przedszkolach, na uczelniach, w bibliotekach, domach kultury…wśród dorosłych (nauczyciele, pracownicy administracji, rodzice), młodzieży i dzieci.
W przestrzeni edukacyjnej jest wiele konferencji i warsztatów, które poruszają temat szerokiego wykorzystania technologii cyfrowych w edukacji. Bardzo często skupiają się one na przeglądzie produktów firmy sektora edukacji albo pokazują różne sposoby wykorzystania konkretnych narzędzi w dydaktyce. W tym roku konferencja Pokazać – Przekazać, organizowana rokrocznie pod koniec sierpnia w Centrum Nauki Kopernik, poświęcona została różnym aspektom obecności nowoczesnych narzędzi w szkołach, ale w kontekście trzech wymiarów: Wolność, Wiedza, Wspólnota.
W dobie cyfrowych finansów każda Twoja złotówka może stać się celem oszustów. Przestępcy działają coraz sprytniej, wykorzystując coraz bardziej wyrafinowane sposoby. Celem rozpoczętej przed wakacjami kampanii medialnej „Bezpieczne Złotówki” jest wzmocnienie społecznej świadomości i czujności w obszarze cyberbezpieczeństwa finansowego, ale też zachęcenie do poszukiwania informacji w sprawdzonych źródłach.
W tym roku na festiwalu Pol’and’Rock po raz pierwszy pojawiło się laboratorium cyberodporności. Na stoisku akcji Netochron odwiedzający mogli zamienić się w detektywów ds. phishingu, wymyślić hasło, którego złamanie zajęłoby sto milionów lat, a nawet przekonać się, jak łatwo wykraść dane za pomocą pozornie zwykłego pendrive'a.
Czy można w dwie godziny zbudować rakietę, odkryć, jak działają płuca, stworzyć słoneczną fotografię, oddzielić sól od pieprzu przy pomocy naelektryzowanego balona, skonstruować tratwę i sprawdzić, jak pływa? Uczestnicy Pikniku Klubów Młodego Odkrywcy (KMO) przeprowadzili jeszcze więcej doświadczeń.
Lisek Ibisek – rudzielec, który podbił serca nauczycieli i uczniów w całej Polsce – powraca z nową serią 12 edukacyjnych opowiadań. Tym razem bohater Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ zaprasza najmłodszych do świata emocji i uczuć, oferując gotowe, bezpłatne narzędzia dla nauczycieli klas 1-3 i rodziców – opowiadania, scenariusze lekcji oraz propozycje zabaw pomagające rozmawiać z dziećmi o emocjach.