Produkowane w Polsce gry komputerowe podbijają w ostatnich latach świat i stają się tematem artykułów w międzynarodowych mediach. Tym razem warto zwrócić uwagę na grę, która nawiązuje wprost do wydarzeń historycznych i ma walor edukacyjny. "Warsaw" jest polską grą komputerową z gatunku taktyczny RPG, której premiera na komputery PC planowana jest na 4 września, a później także na konsole.

Jedyna pewna rzecz to zmiana. Zmiany w edukacji, których teraz jesteśmy częścią, często są związane z postępem technologicznym. W ostatnich latach w bardzo dużym stopniu ewoluowały kanały komunikacji międzyludzkiej. Dziś bez problemu możemy tworzyć własną gazetę (blogi), radio (podcasty), czy telewizję (YouTube).

Urządzenia mobilne jako narzędzie dydaktyczne stają się coraz bardziej powszechne. Aplikacje mobilne sprawiają, że uczniowie bardziej angażują się na lekcji i szybciej wykonują zaplanowane przez nauczyciela zadania. Rozwiązania chmurowe natomiast, pozwalają kontynuować naukę w domu.

Nauka każdego języka to słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. W szkole dzieci najczęściej stykają się z tradycyjnymi metodami nauki, nowoczesne technologie wykorzystywane są na regularnych zajęciach komputerowych. Tymczasem, jeśli będziemy mądrze z nich korzystać, mogą one być ogromnym wsparciem w nauce języka. Młodsze dziecko powinno częściej stykać się z książką papierową, podziwiać ilustracje, słuchać, jak czyta starsze rodzeństwo lub rodzice. Nie należy jednak zapominać, że nowoczesne technologie są coraz bardziej obecne w naszym życiu i rolą dorosłych jest pokazać małym użytkownikom, jak można czerpać z nich pożytek i radość, unikając jednocześnie zagrożeń. Nowoczesne aplikacje zaprojektowane dla dzieci opierają się na wiedzy psychologicznej i metodyce nauczania. Nie trzeba się ich bać, ale też należy korzystać z nich rozsądnie i z umiarem.

Cokolwiek zmieni się w polskich szkołach po reformie oświaty, jedna rzecz pozostanie taka sama. W przerwach między lekcjami oczy dzieci i młodzieży dalej będą utkwione w "święcących prostokątach"[1]. Mobilna elektronika już dawno zadomowiła się w polskich szkołach, czy to się nam podoba czy nie. Weszła niepostrzeżenie nie pytając nikogo o zgodę. I nie mam tutaj na myśli innowacji w postaci tabletowych klas. Powszechna dostępność smartfonów i tabletów zupełnie zmieniła zachowanie młodzieży w czasie przerw. Co więcej, wielu uczniów nie potrafi się powstrzymać od zabawy telefonami komórkowymi na lekcjach i to nawet wtedy, gdy korzystanie z takich urządzeń w czasie zajęć jest w danej szkole zabronione.

Telefon komórkowy stał się nieodłącznym elementem codziennego życia nastolatków. Dla ucznia jest to nie tylko pierwsze prywatne urządzenie do wymiany informacji, ale i jeden z głównych kanałów dostępu do wiedzy oraz atrakcyjne narzędzie wykorzystywane w edukacji. Nauczyciele szkół prowadzonych przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu wykorzystują tę technologię w pomysłowy sposób, konstruktywnie włączając telefon komórkowy w zajęcia edukacyjne. W szkołach Fundacji uzgodniono jednak z rodzicami i wprowadzono szczególne zasady korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów podczas lekcji i przerw.

Zadania fakultatywne (albo rozwojowe) są to zadania do zrobienia z własnego wyboru. Nie jest to tradycyjna praca domowa, zadawana w normalnych warunkach jako obowiązkowa. Można je zrobić lub nie i uczeń może często wybierać z różnych propozycji taką pracę, która uzna dla siebie za ciekawą i rozwijającą.

Odejście od zasady 3Z, czyli zakuj, zdaj, zapomnij, jest dziś zadaniem wszystkich osób zajmujących się edukacją: nauczycieli, edukatorów, rodziców. Żeby to się jednak stało, musimy znaleźć skuteczny sposób, który uporządkuje bezwładną wiedzę dzieci, pozwoli na trwałe zrozumienie istotnych procesów, a także samodzielne tworzenie znaczeń. Tu z pomocą przychodzi głębokie uczenie się.

Dziś o znanej zapewne wielu osobom technice świateł drogowych. Jest to najprostsza technika samooceny, ale bardzo wpierająca ocenianie kształtujące. Jej klasyczna forma polega na samoocenie uczniowskiej poprzez uniesienie odpowiedniego światła.

Wielu nauczycieli współorganizujących kształcenie zastanawia się, czy podoła nowym zadaniom, jak zaplanować swoją pracę i czy na pewno nie pominie żadnego ważnego obowiązku. Warto w takich sytuacjach sięgnąć po checklistę, która szczególnie na początku może być dużym ułatwieniem i wsparciem w codziennej organizacji działań.

Liczne badania pokazują, że człowiek się uczy, gdy jest doceniany. Jednak nie każda pochwala ma dobry skutek. Uczniowie mogą interpretować pochwały w różny sposób. W tym wpisie 6 cech skutecznej pochwały – 6 x P.

Z myślą o zdrowiu psychicznym młodych Fundacja GrowSPACE opublikowała w Międzynarodowy Dzień Zdrowia Psychicznego (9 października) “Samopomocownik dla dzieci i młodzieży”. Jest to narzędzie do promocji autopomocy i wsparcia rówieśniczego wśród młodzieży, które zawiera m. in. rozdziały o emocjach, przeciwdziałaniu kryzysowi, wsparciu rówieśniczym i miejscach, w których można szukać pomocy.

Nauka jest najbardziej efektywna, gdy staje się aktywnym doświadczeniem – zwłaszcza w tak ważnych tematach jak ochrona powietrza i zmiana klimatu. Teraz każda placówka edukacyjna może dołączyć do ogólnopolskiego programu Edukacyjna Sieć Antysmogowa (ESA) i korzystać z bezpłatnych cyfrowych gier, e-lekcji i scenariuszy zajęć.

Ponad 20 milionów odbiorców, setki materiałów edukacyjnych, współpraca z kluczowymi instytucjami państwowymi i finansowymi - to efekty kampanii „Bezpieczne Złotówki” prowadzonej przez Fundację THINK! ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki. Celem akcji jest podniesienie świadomości mieszkańców Polski nt. cyberbezpieczeństwa finansowego - tak, by każdy potrafił rozpoznać zagrożenie, chronić swoje dane i podejmować bezpieczne decyzje finansowe w internecie.

Poznaliśmy zwycięzców pierwszej edycji europejskiego konkursu „Solve for Tomorrow”. Firma Samsung zorganizowała w Mediolanie trzydniowy program inkubacyjny, którego celem było wyłonienie nowatorskich pomysłów mogących przynieść korzyść społeczeństwu.

W trzecim tygodniu listopada, w całej Europie, w szkołach, bibliotekach, domach kultury, na ulicach i w biurach, organizowane są akcje edukacyjne, mające na celu zwiększenie świadomości i zaangażowania w działania na rzecz zmian globalnych. Obchodzony jest wtedy Tydzień Edukacji Globalnej - to czas na podjęcie refleksji na temat wyzwań współczesnego świata i zależności między nimi. Duży nacisk kładziony jest na to, jak my, jako społeczeństwo obywatelskie możemy stawić im czoła.

Bez szkolnictwa niepublicznego świat polskiej oświaty byłby znacznie uboższy. Szkoły niepubliczne to jeden z najlepszych owoców polskiej transformacji ustrojowej, pewien symbol zmiany społecznej i jednocześnie dowód na to, że w edukacji różnorodność stanowi istotną wartość dodaną. Czy wiecie, jak to się zaczęło? 12 stycznia 2026 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku odbędzie się konferencja „Dlaczego chcieliśmy zmieniać świat? Historie twórców szkół z lat 1989–1995”, organizowana przez Stowarzyszenie Dobra Edukacja dzięki wsparciu finansowemu Fundacji PZU.

W jaki sposób klimat szkoły wpływa na odporność psychiczną uczniów i nauczycieli? Jak sprawić, by szkoła stała się miejscem wspierającym dobrostan całej społeczności? O tym rozmawiano podczas konferencji inaugurującej program Kurs na Odporność. Szkoła z Klasą, która zgromadziła ponad 200 osób reprezentujących 170 szkół z całej Polski.

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
Zgadzam się na Warunki korzystania

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...