Umiejętności informatyczne polskich uczennic są równe zdolnościom
chłopców. Jednak dziewczęta - nawet jeśli interesują się informatyką w szkole -
znacznie rzadziej podejmują naukę na kierunkach związanych z kierunkami
informatycznymi, wynika z badania "Gender Research" przeprowadzonego
przez konsorcjum European Schoolnet (EUN).
Wielu wciąż postrzega platformę e-learning jako narzędzie służące do
indywidualnego przyswajania teoretycznej wiedzy. Warto jednak zauważyć,
że rozwiązanie to sprawdza się również w praktyce jako potężny bank informacji,
który prezentuje nową jakość dialogu pomiędzy szkolącym i studentami. Edukacja przecież opiera się na
komunikacji.
Strategia edukacyjna Warszawy zakłada szeroką współpracę władz miasta z organizacjami pozarządowymi. Realizowana konsekwentnie od kilku lat polityka edukacyjna już przynosi widoczne owoce, także w obszarze nowoczesnej edukacji. Z Mirosławem Sielatyckim, zastępcą dyrektora Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy rozmawia Adam Kowalski z O Szkole.pl.
Szkolnictwo coraz bardziej otwiera się na pomysł wykorzystania
telefonów komórkowych w edukacji. Nic dziwnego, skoro w
Stanach Zjednoczonych (i na pewno gdzie indziej również) młodzi ludzie używają telefonów przez większą część dnia – od pobudki po
ustawienie budzika, gdy kładą się spać. Dlaczego zatem nie użyć masowo tych komputerów w nauczaniu?
Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą
wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za
wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka –
uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na
temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.
Spośród wielu tematów toczącej się debaty edukacyjnej trzeba
odróżnić te fundamentalne od pobocznych. Społeczne niepokoje o
posyłanie 6-latków do szkół, kwestia podwyżek dla nauczycieli,
doposażenia szkół to ważne, ale nie centralne problemy związane z
polską edukacją. To raczej tematy poboczne, łatwe do przedstawienia w mediach, ale pomijające centrum problemu.
Parlament Studentów RP wydał oświadczenie w kontekście
doniesień o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu jednej z największych
prywatnych uczelni wyższych w Polsce. Chociaż stanowisko PSRP odnosi
się do nieuczciwych praktyk w Akademii
Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, nie zabrakło w nim głosu
wzywającego do głębszych reform szkolnictwa wyższego.