Polacy a sztuczna inteligencja: niepewni, ale ciekawi co przyniesie przyszłość

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Raport „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji - wiedza, doświadczenie, nastroje” to najnowsze opracowanie podejmujące gorący temat AI. W badaniu udział wzięli przedstawiciele czterech generacji: Z, Y, X oraz Baby Boomers.

Z zebranego materiału badawczego wyłania się zróżnicowany obraz polskiego społeczeństwa, które wciąż niewiele wie o rozwiązaniach opartych na AI i nie do końca rozumie sposób jej działania. Nadzieją napawa jednak fakt, że mimo poczucia niepewności, każda z generacji dostrzega potencjał w rozwoju sztucznej inteligencji i deklaruje otwartość na zgłębianie wiedzy na jej temat. - mówi prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej - inicjatora badania.

Jakie emocje, niepokoje i nadzieje rodzi w Polakach cyfrowa rewolucja?

Wiemy, że AI istnieje - gorzej z jej ze zrozumieniem i stosowaniem

Pojęcie sztucznej inteligencji okazało się znane aż 87% uczestników badania. Jednak jedynie 15% badanych Polaków ocenia swoją wiedzę o rozwiązaniach opartych na AI jako wysoką, a tylko 23% deklaruje, że rozumie jak działają konkretne narzędzia wykorzystujące tą technologię.

Przydatność AI w pracy dostrzega niecała połowa badanych - jednocześnie niemal tyle samo respondentów przyznało, że nie korzysta z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w obszarze zawodowym.

Wyraźny rozdźwięk między potrzebą stosowania AI a jej realnym wykorzystaniem w pracy wynika nie z braku zaufania, lecz z niedostatecznej wiedzy i braku kompetencji wdrożeniowych - szczególnie w organizacjach, które nie posiadają kultury technologicznej. - zauważa dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, prof. uczelni kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji Politechniki Wrocławskiej.

Największe nadzieje - medycyna, największe obawy - dezinformacja i manipulacja

Niezależnie od wieku respondenci największe nadzieje związane z AI wiążą z rozwojem medycyny. Wierzą, że sztuczna inteligencja pomoże w szybszej i skuteczniejszej diagnostyce, opracowywaniu nowych terapii i leków, a także przeprowadzaniu zabiegów i operacji. Kolejne wskazywane przez badanych obszary z potencjałem dla sztucznej inteligencji to programowanie, rozwój nauki oraz cyberbezpieczeństwo.

Czego zaś najczęściej obawiają się Polacy w związku z rozwojem sztucznej inteligencji? 44% wskazało na dezinformację i manipulację informacyjną, a 39% na tzw. bezrobocie technologiczne, wynikające z zastępowania ludzi coraz bardziej wszechstronną technologią. 35% badanych obawia się także utraty bezpieczeństwa i prywatności, związanych z m.in. technologią deepfake, brakiem przejrzystości działań czy wpływem AI na środowisko.

Eksperci Politechniki Wrocławskiej zwracają uwagę, że to, co respondenci postrzegają jako „wykluczenie”, często jest w rzeczywistości przemianą wymagań na danym stanowisku lub koniecznością przekwalifikowania.

Istnieje przekonanie, że AI nie zastąpi ludzi na miejscu pracy, ale pracownicy używający AI będą mieć przewagę. Kluczowe zatem staje się rozumienie, które z działań na danym stanowisku mogą być wspierane lub zastępowane przez narzędzia AI, a które nie obędą się bez obecności człowieka, albo dzięki jego obecności nabierają dopiero specyficznej wartości. - mówi Katarzyna Oleszek-Sławińska z Biura Karier na Politechnice Wrocławskiej.

Badania zlecone przez wrocławską uczelnię wyraźnie pokazują, że mimo niepewności co do przyszłości w związku z rozwojem AI, wciąż jesteśmy jej ciekawi i jako społeczeństwo pozostajemy otwarci, by ją poznawać. 43% badanych deklaruje chęć poszerzania wiedzy o AI, a motywację w tym zakresie widać zwłaszcza wśród najmłodszego pokolenia. To - zdaniem ekspertów - duży potencjał i wskazanie kierunku działań dla nowoczesnej edukacji.

Pełną wersję raportu można znaleźć na stronie Politechniki Wrocławskiej.

 

(Źródło: PAP MediaRoom, Kplus)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie