W myśleniu o nowoczesności edukacji nie może zabraknąć uczenia się
biologii, a zwłaszcza biologii człowieka. Nie tylko jako
przeciwwagi dla ustawicznego korzystania z nowoczesnych technologii i rozszerzającej się technizacji codziennego życia. Edukacja służąca człowiekowi nie może
pomniejszać wiedzy z biologii i użytecznych biologicznych kompetencji
człowieka.
Przysposobienie obronne było przez wielu uznawane za jeden z
najbardziej bezsensownych przedmiotów szkolnych. Nie miało praktycznie żadnej
wartości i było potwierdzeniem tego, że polska szkoła
potrafi doskonale marnować czas uczęszczającej do niej młodzieży.
Można się tylko cieszyć, że w pierwszej klasie gimnazjum
PO zostało zastąpione przez edukację dla bezpieczeństwa.
Rusza specjalny projekt edukacji ekonomicznej licealistów w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Partnerem strategicznym tego przedsięwzięcia jest Narodowy Bank Polski.
Projekt „Kafeteria edukacyjna dla licealistów – Akademia Edukacji
Menedżerskiej” adresowany jest do licealistów z całej Polski, zaś udział w
nim jest nieodpłatny.
Nowy rok szkolny stawia przed nauczycielami wiele nowych wyzwań. Muszą się oni zmierzyć ze zmianami, które w istotny sposób wpływają na kształt systemu edukacji w Polsce. Prezentujemy drugą część wywiadu z Dorotą Zawadzką, pedagogiem i psychologiem rozwojowym, z którą Agnieszka Mączyńska-Dilis z miesięcznika O szkole rozmawia o nauczycielach.
Początek roku szkolnego i zmiany w systemie oświaty, jakie właśnie wchodzą w życie, są dobrym momentem na rozmowę o kierunkach rozwoju polskiej szkoły. Jaka powinna ona być, aby byli z niej zadowoleni najmłodsi uczniowie? Z Dorotą Zawadzką, pedagogiem i psychologiem rozwojowym, rozmawia Agnieszka Mączyńska-Dilis z miesięcznika O szkole.
Praca ze studentami jest dosyć rutynowa. Z uczniami jest inaczej. Z
młodzieżą pracuje się ciekawie, szczególnie na uczelni. Uczymy myśleć,
bałamucimy, prowokujemy, pokazujemy, że matematyka i fizyka nie są
takie straszne. Ale żeby porwać młodzież, dydaktyk musi być pasjonatem
- uważa Janusz Górniak z Instytutu Matematyki i Informatyki Politechniki Wrocławskiej.
Ponad 90% rodziców w Wielkiej Brytanii uznaje za ważne wspólne uczenie
się w rodzinie, zaś 78% przyznaje, że nauczyli się czegoś nowego, gdy
spędzali ze swoimi dziećmi czas nad zadaniami domowymi – to wyniki
badania „Uczenie się w rodzinach“ przeprowadzonego przez brytyjską
Futurelab, organizację zajmującą się nowoczesną edukacją.