Pięć propozycji dla szkoły (4)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneUczniowie powinni potrafić budować i zarządzać własnym portfolio w szkole, która stwarza warunki do rozwijania kompetencji pracy w zespole, uczy przez zabawę, jest przyjazna i uczniom i rodzicom. No i nie zapomina o rozwoju kompetencji psychologicznych nauczycieli. Oto kolejny głos w dyskusji na temat potrzeby zmian jakościowych w polskiej szkole.
 
Szkoła rozwijająca samoocenę pracy uczniów
Warto byłoby wprowadzić dla nauczyciela warsztat metodyczny do tworzenia portfolio ucznia w zakresie opracowania kryteriów (narzędzi) ułatwiających samoocenę ucznia np.: „Co mi się w portfolio moim podoba?”, „Jak oceniam własny wkład pracy?”. Nauczyciele powinni otrzymać zadanie opracowania scenariusza i zorganizowania klasowego lub szkolnego „Dnia portfolio”.
 
Z kolei uczniom możnaby wyznaczyć zadanie opracowania własnego portfolio (do rozbudzania samooceny poprzez gromadzenie materiałów oraz prezentację osiągnięć pobudzających do refleksji). Podczas „Dnia portfolio” uczniowie prezentowaliby swoje osiągnięcia na forum klasy lub szkoły (impreza z udziałem rodziców).
 
Szkoła przyjazna uczniom i ich rodzicom
Dla nauczycieli przydatny byłby warsztat metodyczny w zakresie nabywania umiejętności: „Jak efektywnie uczyć przedmiotu lub modułu?”. Powinien on zawierać co najmniej kilka zagadnień:

prezentacja i analiza narzędzi służących określaniu sposobu uczenia się uczniów,

analiza preferencyjnych stylów uczenia się uczniów, 

opracowanie scenariusza lekcji z uwzględnieniem różnych stylów uczenia się uczniów,

opracowanie scenariusza spotkania z rodzicami na temat sposobu uczenia się uczniów. 
 
Warto byłoby zapewnić udział uczniów w części praktycznej warsztatu (wykonanie testów przez uczniów).
 
Szkoła rozwijająca kompetencje pracy zespołowej
Nauczyciele muszą być przygotowani do efektywnego uczenia się uczniów w grupach, a zatem należy zadbać o odpowiednie ich przygotowanie merytoryczne:
⇨ 
tworzenie kontraktów do pracy grupowej, 
aranżowanie planowania grupowego, 
⇨ 
analizowanie produktywności członków grup, 
⇨ 
analizowanie zadowolenia członków grup. 
 
Uczniowie powinni brać czynny udział w pracy grupowej z uwzględnieniem rozwoju kompetencji samooceny w zakresie organizacyjnym, działaniowym, wynikowym.
 
Szkoła rozwijająca kompetencje psychologiczne nauczyciela nakierowane na ucznia
Polskim nauczycielom potrzeba treningu interpersonalnego w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, co ułatwiłoby likwidowanie zakłóceń w porozumiewaniu się nauczyciela z uczniami i ich rodzicami, jak również motywowanie uczniów do działania.
 
Dla ucznia przydałyby się dwie analizy „studium przypadku”:

zdarzeń - zakłóceń w porozumieniu się uczniów ze sobą i z nauczycielami – szukanie rozwiązań 

sposobu wzbudzania motywacji zewnętrznej (wewnętrznej) do nauki uczniów – szukanie dobrych rozwiązań.
 
Szkoła ucząca przez zabawę
Nauczyciele muszą szerzej wykorzystywać w procesie dydaktycznym rozmaite gry i zabawy. Potrzebują warsztatów, które umożliwią:
⇨ 
analizę programu nauczania i wybór tych tematów, w których można zastosować gry dydaktyczne, 
⇨ 
wybór lub opracowanie gier dydaktycznych do osiągania celów dydaktyczno-wychowawczych,
⇨ 
działania metodyczne przechodzenia w trakcie zajęć edukacyjnych od zabawy do nauki. 
 
Zajęcia oparte na grach dydaktycznych powinny być na bieżąco ewaluowane przez uczestniczących aktywnie w zajęciach edukacyjnych uczniów.
 
Maria Kaczmarek była uczestnikiem szkolenia "8 strategii efektywnego uczenia (się)". Niniejsza opinia została przygotowana w ramach kursu elearning realizowanego podczas wakacji.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie