Pięć propozycji dla szkoły (5)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjnePrezentujemy kolejne propozycje zmian jakościowych w szkole zgłaszane przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy zainteresowanych debatą na temat kształtu polskiej oświaty, do przesyłania na adres redakcji swoich pomysłów. Oto co proponuje uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia (się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
 
Edukator uczący się
Każdy nauczyciel w polskiej szkole powinien poznać techniki efektywnego uczenia się i nauczania, np. mnemotechniki, zasady sporządzania notatek nielinearnych, ćwiczenia rozwijające umiejętność myślenia syntetycznego i analitycznego, i  wykorzystywać je, przekazując uczniom wiedzę.  

Najważniejsza kompetencja ucznia
Uczniowie na godzinach wychowawczych już od szkoły podstawowej powinni poznawać metody efektywnej nauki. Nauczyć się, jak się uczyć, to jedna z najważniejszych kompetencji, z których skorzystają w dorosłym życiu. Zróżnicowane i nie monotonne lekcje sprawią, że przyswajanie wiedzy stanie się łatwiejsze, przyjemniejsze.

Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji
Nauczyciele (zwłaszcza humaniści) powinni nauczyć się technik wyszukiwania informacji w sieci oraz szybkiego czytania i czytania selektywnego. Swoją wiedzę na ten temat powinni przekazywać uczniom na lekcjach swojego przedmiotu i na godzinach wychowawczych. Czytanie stałoby się dla uczniów łatwiejsze, przyjemniejsze, mniej czasochłonne.

Rozbudzanie kreatywności
W polskich szkołach nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni być przeszkoleni, jak rozbudzać u uczniów kreatywność. Zajęcia na ten temat należałoby prowadzić dla uczniów.

Asertywni uczniowie
W polskiej szkole nauczyciele powinni uczyć wychowanków, jak być asertywnym,  np. w grupie rówieśniczej, aby przeciwstawić się zachowaniom agresywnym. Zasady asertywności powinny funkcjonować w życiu szkoły na co dzień.

Zachęcamy do nadsyłania kolejnych propozycji, które Państwa zdaniem przyczyniłyby się do tworzenia bardziej nowoczesnej i skutecznej edukacji w polskich szkołach. Zastanówmy się wspólnie, jakich zmian potrzebuje polska szkoła. Prosimy o przesyłanie swoich propozycji na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie