Dobre pomysły na dobre pisanie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pisanie to bardzo ważna i praktyczna umiejętność. Nie ma znaczenia, czy jest to pisanie ręczne na kartce papieru, czy też pisanie z użyciem narzędzi typu komputer czy tablet. Pisanie służy komunikowaniu się, przekazywaniu myśl, a nawet pozwala zapisać się na kartach historii. Tak jest w świecie dorosłych, a co z pisaniem w świecie dzieci?

Myśląc o pisaniu i dzieciach, warto brać pod uwagę podobne aspekty jak te związane ze światem dorosłych. Dzięki temu nauczyciel ma szansę stworzyć warunki, w których będą chciały pisać. Początkowe ćwiczenia w tworzeniu tekstów powinny być zaplanowane tak, aby pomóc uczniom w pokochaniu pisania, tworzyć dobrą atmosferę i pomóc przezwyciężać trudności. 

Pisanie, aby mogło być lubiane powinno spełniać kilka kryteriów. Powinno mieć sens i cel. Młody człowiek, który otrzymuje zadanie pisarskie, powinien wiedzieć, co pisze i po co to pisze. Taka celowość pisania w początkowych klasach szkoły podstawowej nie jest trudna do zaplanowania. Można to zrobić poprzez połączenie nauki z zabawą lub tworzenie czegoś dla innych.

Ważnym elementem, który moim zdaniem, decyduje o sukcesie w nauczaniu i uczeniu pisania (a jak wiemy z badań nie tylko pisania) jest odczuwanie pozytywnych emocji związanych z zadaniem. Mówiąc krótko - radość pisania. Naszą rolą - rolą nauczycieli i nauczycielek - jest sprawienie, aby pisanie nie było trudną i żmudną czynnością, ale dawało przyjemność i satysfakcję. 

Trzeba pamiętać, że pisanie to czynność, która jest ważna, ale też trudna i złożona. Od pomysłu, przez realizację, redakcję po efekt końcowy. To długa droga, szczególnie dla osób rozpoczynających swoją przygodę. Warto pomagać dzieciom w kolejnych etapach, przygotowując właściwe pomoce na każdym z nich. Na etapie planowania należy dostarczyć wzorów, wyrazów i pomysłów. W czasie pisania i redakcji warto mieć pod ręką kryteria, czy słownik. A to, co sprawdzi w się w ostatnim etapie, to chociażby właściwe narzędzie pisarskie czy piękne liniatury. 

Z doświadczenia wiem, że każdą formę wypowiedzi, ćwiczoną w szkole, można zrealizować w ciekawy sposób. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na Inspiracjach Wczesnoszkolnych 2025, w którym zawarłam galerię pomysłów na urozmaicenie nauki pisania:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
 

Notka o autorce: Sabina Piłat jest edukatorką, nauczycielką, youtuberką i podróżniczką. Twórczyni kanału YouTube z filmami edukacyjnymi Nauka w plecaku. Współautorka serii podręczników do edukacji wczesnoszkolnej Ale to ciekawe. Trenerka i twórczyni materiałów, publikacji oraz projektów edukacyjnych. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie