Wykorzystanie eduscrum w edukacji wczesnoszkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Eduscrum to metoda organizacji projektu edukacyjnego, w którym nadrzędną rolę w kierowaniu procesem pełnią uczniowie. Sprawczość uczniów objawia się w możliwości podejmowania decyzji o własnych sposobach nauki i kolejności podejmowanych działań. Uczniowie budują wiedzę o sobie, stosując refleksje i formułując wnioski, dzięki którym mają szansę na doskonalenie zarówno w zakresie lepszego przyswajania treści edukacyjnych, jak i rozwijania relacji społecznych.

Eduscrum to również nowatorskie podejście do budowania wielokompetencyjnego, tzw. zwinnego (ang. agile) zespołu w oparciu o potrzeby uczniów i ich samoocenę oraz zrozumienie zalet różnorodności, co sprzyja osiąganiu wysokiej efektywności pracy i oryginalności rozwiązań. Intensywna praca w zespołach sprzyja też lepszemu przepływowi informacji i pozwala na swobodne dzielenie się wiedzą. Przebieg projektu i realizacja jego poszczególnych zadań jest czytelna dla każdego uczestnika dzięki świadomym rozwiązaniom wizualizacyjnym, które pomagają śledzić postępy i wprowadzać ulepszenia, analizować efektywność i na bieżąco dostosowywać strategię działania poprzez określenie priorytetów.     

Myślenie o Eduscrumie jako o długotrwałym procesie, w którym realizuje się kolejne projekty, pozwala celowo rozwijać u uczniów umiejętność planowania, zarządzania czasem, a także współpracę, kreatywność i krytyczne myślenie. Każdy kolejny projekt uruchamia motywację wewnętrzną uczniów, wykorzystując ich ciekawość i naturalne potrzeby rozwojowe. Metoda, choć złożona, jest możliwa do zastosowania - w pełnej formule lub w zakresie wybranych elementów - w każdej szkole, a jej systematyczne stosowanie zapewnia nową jakość nauczania oraz wyposażenie uczniów w umiejętność organizacji własnej nauki.

Eduscrum wprowadziliśmy w Szkole Podstawowej nr 143 w Warszawie już wiele lat temu. O tym, jak to działa – tu w odniesieniu do edukacji wczesnoszkolnej – opowiadałam podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie. Zachęcam do obejrzenia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Agnieszka Trepkowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i edukatorką kultury. Pracuje w Szkole Podstawowej nr 143 im. S. Starzyńskiego w Warszawie i w Młodzieżowym Domu Kultury im. W. Broniewskiego. Pracę zawodową opiera najczęściej na metodzie projektów o charakterze interdyscyplinarnym oraz ideach korczakowskich. Koordynatorka inicjatyw, w których partycypacja dzieci i dorosłych we wspólnym działaniu odgrywa kluczową rolę w rozwoju, a potencjał osiągnięć jest wynikiem zarówno krytycznego, jak i kreatywnego myślenia oraz relacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie