Wykorzystanie eduscrum w edukacji wczesnoszkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Eduscrum to metoda organizacji projektu edukacyjnego, w którym nadrzędną rolę w kierowaniu procesem pełnią uczniowie. Sprawczość uczniów objawia się w możliwości podejmowania decyzji o własnych sposobach nauki i kolejności podejmowanych działań. Uczniowie budują wiedzę o sobie, stosując refleksje i formułując wnioski, dzięki którym mają szansę na doskonalenie zarówno w zakresie lepszego przyswajania treści edukacyjnych, jak i rozwijania relacji społecznych.

Eduscrum to również nowatorskie podejście do budowania wielokompetencyjnego, tzw. zwinnego (ang. agile) zespołu w oparciu o potrzeby uczniów i ich samoocenę oraz zrozumienie zalet różnorodności, co sprzyja osiąganiu wysokiej efektywności pracy i oryginalności rozwiązań. Intensywna praca w zespołach sprzyja też lepszemu przepływowi informacji i pozwala na swobodne dzielenie się wiedzą. Przebieg projektu i realizacja jego poszczególnych zadań jest czytelna dla każdego uczestnika dzięki świadomym rozwiązaniom wizualizacyjnym, które pomagają śledzić postępy i wprowadzać ulepszenia, analizować efektywność i na bieżąco dostosowywać strategię działania poprzez określenie priorytetów.     

Myślenie o Eduscrumie jako o długotrwałym procesie, w którym realizuje się kolejne projekty, pozwala celowo rozwijać u uczniów umiejętność planowania, zarządzania czasem, a także współpracę, kreatywność i krytyczne myślenie. Każdy kolejny projekt uruchamia motywację wewnętrzną uczniów, wykorzystując ich ciekawość i naturalne potrzeby rozwojowe. Metoda, choć złożona, jest możliwa do zastosowania - w pełnej formule lub w zakresie wybranych elementów - w każdej szkole, a jej systematyczne stosowanie zapewnia nową jakość nauczania oraz wyposażenie uczniów w umiejętność organizacji własnej nauki.

Eduscrum wprowadziliśmy w Szkole Podstawowej nr 143 w Warszawie już wiele lat temu. O tym, jak to działa – tu w odniesieniu do edukacji wczesnoszkolnej – opowiadałam podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie. Zachęcam do obejrzenia:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Agnieszka Trepkowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i edukatorką kultury. Pracuje w Szkole Podstawowej nr 143 im. S. Starzyńskiego w Warszawie i w Młodzieżowym Domu Kultury im. W. Broniewskiego. Pracę zawodową opiera najczęściej na metodzie projektów o charakterze interdyscyplinarnym oraz ideach korczakowskich. Koordynatorka inicjatyw, w których partycypacja dzieci i dorosłych we wspólnym działaniu odgrywa kluczową rolę w rozwoju, a potencjał osiągnięć jest wynikiem zarówno krytycznego, jak i kreatywnego myślenia oraz relacji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie