Przez aktywne uczenie się można rozumieć uczenie się poprzez działanie,
przy wykorzystaniu wszystkich naszych zmysłów – stawanie się bardziej
świadomym siebie, grupy i tematu, który wspólnie opracowujemy. Czym
jest aktywne uczenie się? Angażując uczestników bezpośrednio w to, co
się dzieje, sprawiamy, że stają się bardziej zainteresowani i
skoncentrowani.
Projekt „Sztuka wehikułem edukacji” był pilotażowym przedsięwzięciem
mającym na celu rozwinięcie alternatywnych metod nauczania w edukacji
osób dorosłych. Jego głównym celem było wypracowanie nowej, opartej na
sztuce, metodyki, aby odpowiedzieć na potrzeby grup defaworyzowanych
(osób starszych, emigrantów, osób niepełnosprawnych fizycznie i
umysłowo).
Technologie cyfrowe są coraz tańsze i oferują wielkie możliwości
wspierania procesu uczenia się w szkołach. Nie chodzi tu jednak tylko o
proste rozwiązania, jak komputery i tablice interaktywne, na których
wyświetlane są różne treści, gry, filmy, ale o coś więcej. Wirtualne
światy nadają się świetnie do realizacji badań i dokonywania
eksperymentów naukowych.
Minęło dwadzieścia lat od powstania ruchu pierwszych szkół społecznych. Dzisiaj są one ważnym elementem systemu edukacji i często należą do najlepszych szkół w Polsce. Z Anną Sobala-Zbroszczyk, dyrektorką 2 Społecznego LO w Warszawie, rozmawia Agnieszka Mączyńska-Dilis z miesięcznika O Szkole (publikujemy obszerny fragment wywiadu).
Raport „Najlepsze praktyki w zakresie wykorzystania gier i symulacji w
klasie szkolnej“ opublikowany przez amerykańskie Stowarzyszenie
Producentów Oprogramowania i Informacji (SIIA), koncentruje się na
wyzwaniach, przed jakimi stoi dziś nauczyciel próbując nauczać młodzież zakochaną w multimediach. Ukazuje potencjał edukacyjny, z którego warto korzystać.
Od wielu lat straszy się kryzysem czytelnictwa. Książki
drożeją, w bibliotekach brakuje pieniędzy na nowości, ludzie
nie chcą czytać. Wtórny analfabetyzm staje się poważnym problemem
kultury euroatlantyckiej. Niektórzy obwiniają za to media
audiowizualne, do których odbioru piśmienność potrzebna
nie jest. Czy książka drukowana przetrwa próbę czasu?
Badania prowadzone przez amerykańską organizację Project Tomorrow i
korporację Blackboard ukazują, że mimo coraz większego zainteresowania
uczniów kształceniem online, system szkolny nie potrafi odpowiedzieć na
to zapotrzebowanie. Władze szkolne nie nadążają za tempem zmian
technologicznych i społecznych – uważają twórcy raportu o e-learningu w
szkołach.