Skąd się biorą problemy w nauczaniu przedmiotów ścisłych?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyTrudności we wprowadzaniu aktywizujących metod nauczania takich jak eksperymenty, działania edukacyjne prowadzone poza szkołą czy interdyscyplinarny charakter zajęć - to główne problemy w nauczaniu przedmiotów ścisłych, zaprezentowane w raporcie przygotowanym przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" dla Centrum Nauki Kopernik.
 
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego w maju br. na grupie 35 nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjów z Warszawy, gmin podwarszawskich oraz gmin na obrzeżach województwa. Badanie dotyczyło pedagogów nauczających przedmiotów ścisłych - matematyki, fizyki, chemii i biologii w gimnazjum oraz matematyki, przyrody i nauczania zintegrowanego w szkołach podstawowych.

"Naszym celem było przede wszystkim uzyskanie wiedzy, jakie są oczekiwania środowiska nauczycielskiego wobec naszej placówki, w czym możemy być im pomocni w sferze merytorycznej i praktycznej. Kiedy okazało się, jak mało jest informacji na ten temat, postanowiliśmy zlecić przeprowadzenie tego badania, by wskazane trudności edukacyjne pomogły wyznaczyć nam kierunki działania" - mówi dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer.

Do podstawowych problemów w nauce przedmiotów ścisłych zaliczono niewystarczające wykorzystanie takich metod jak m.in. eksperymenty, doświadczenia, samodzielne projekty czy prace badawcze. "Wykorzystywanie tych metod ma służyć nie tylko zainteresowaniu uczniów tematem, ale także pomóc w lepszy i bardziej efektywny sposób przekazywać im wiedzę" - podkreśla współautorka raportu Maria Wiśnicka.

Do trudności we wprowadzaniu tych metod zaliczono głównie brak pomocy dydaktycznych i źle wyposażone pracownie, brak internetu w klasach, zbyt małą liczbę godzin lekcyjnych, problemy z Sanepidem związane z korzystaniem z pracowni chemicznych oraz trudności z samymi uczniami, spowodowane przez zbyt liczne klasy lub złe zachowanie dzieci.

Niedostatecznie wykorzystywane podczas procesu nauczania są też - jak czytamy w raporcie - wyjścia pozalekcyjne poza teren szkoły. "Są one z reguły wykorzystywane jako wyjścia kulturalne, do kina czy teatru, zwiedzanie - muzeów czy np. Sejmu i Senatu, lekcje w plenerze czy zajęcia ściśle związane z przedmiotem, takie jak lekcje na Politechnice Warszawskiej czy Festiwal Nauki" - zauważa Wiśnicka.
 
Trudności związane z włączeniem do edukacji takich mniej standardowych form nauczania są związane ze zbyt dużymi kosztami, lokalizacją ciekawych imprez głównie w stolicy, co utrudnia korzystanie z nich uczniom z oddalonych miejscowości. Ma to również związek z problemami organizacyjnymi, brakiem czasu, niechęcią samych uczniów do poświęcania na takie wyjścia części czasu wolnego oraz z negatywnymi doświadczeniami ze źle przeprowadzonymi lekcjami muzealnymi oraz z brakiem informacji.

Trudnością w nauczaniu przedmiotów ścisłych jest też - zdaniem twórców raportu - brak interdyscyplinarności zajęć. "Jak mówią nauczyciele, jest to związane z brakiem czasu oraz z przyzwyczajeniem do +szufladkowania+ wiedzy zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Wynika to również z braków w wiedzy z innych przedmiotów ścisłych, a także z trudności administracyjnych związanych z przeprowadzeniem zajęć przez dwóch nauczycieli. To poważny problem, ponieważ ta interdyscyplinarność byłaby bardzo pomocna w edukacji" - zaznaczyła Wiśnicka.

Do generalnych problemów w nauczaniu przedmiotów ścisłych autorzy raportu zaliczają zarówno czynniki niezależne od samych nauczycieli, takie jak niedofinansowanie szkolnictwa czy zbiurokratyzowany proces rozwoju zawodowego nauczyciela, jak też rozdarcie pedagogów pomiędzy nauczaniem a wychowywaniem oraz osiąganiem wymiernych wyników a zainteresowaniem przedmiotem.

"Problemem jest również powszechne przekonanie o wysokim stopniu trudności przedmiotów ścisłych oraz dominacji tradycyjnego modelu nauczania opartego na biernym przekazywaniu wiedzy" - podsumowała Wiśnicka.

Dyrektor Centrum Nauki Kopernik zapewnił, że jego placówka dołoży wszelkich starań, by pomóc nauczycielom i uczniom w nauce przedmiotów ścisłych. "Centrum zorganizowało m.in. interaktywną wystawę oferującą możliwość samodzielnego przeprowadzania eksperymentów, z którą możemy przyjechać do szkół na naszym obszarze. Jesteśmy także w trakcie przygotowania zestawów edukacyjnych, osobnych dla nauczycieli i uczniów, pokazujących jak wykonać doświadczenia przy użyciu prostych przedmiotów. Planujemy również uruchomienie na naszej stronie serwisu społecznościowego, który da możliwość dzielenia się edukacyjnymi doświadczeniami" - powiedział Firmhofer.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Administrator
    Problem w tym, że każdy ma nieco inne doświadczenia, podobnie jak inne warunki, w których uczy. Do t...
  • Written by Ppp
    Pisze Pani, że żadna z tych przyczyn nie jest potwierdzona badaniami naukowymi??? A miliardy godzin ...
  • Written by Ppp
    Bardzo dobry artykuł - właśnie owa "nic nie wnosząca dłubanina" była przyczyną żądania likwidacji za...
  • Written by Ppp
    Zamiast kształtować, wystarczy nie niszczyć. Niesprawiedliwe ocenianie, czepianie się bzdur, niereal...
  • Written by Stefan
    Józefa Szot - kobieta legenda. Dobrze, że stanęła na mojej drodze.
  • Written by Ppp
    Zacząłbym nie tyle od poczucia, co od WIEDZY o braku sensu - gdzieś w połowie podstawówki uczniowie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie