Ortografia. Czasem spędza sen z powiek naszym uczennicom i uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielkom/ nauczycielom. Niekiedy sama słyszę, że ortografia kuleje. No właśnie – kuleje czy kóleje?

Dziś napiszę o sile i potrzebie doceniania, o barierach w sztuce doceniania i wskazówki, jak je pokonywać. Chwalenie, docenianie, świętowanie to nie jest łatwa sprawa też w szkole. Struktura nauczania w szkole jest taka: nauczyciel jest ekspertem, wie i przekazuje najlepiej jak umie wiedzę; uczniowie korzystają z wiedzy nauczyciela i uczą się tego, czego szkoła wymaga. Nie widać miejsca na chwalenie.

Nauczyciele często zniechęcają się do przekazywania uczniom informacji zwrotnych, dlatego, że obawiają się, czy formułują je dobrze. Wiele osób udziela porad dotyczących tego, jakie informacje zwrotne powinni nauczyciele przekazywać uczniom. Niestety nie wszystkie te porady są trafne. Na przykład niektórzy uważają, że należy tylko chwalić, a niektórzy, że przekazywać uwagi krytyczne – jako wskazówki do poprawy.

Praca z lekturą nie musi być nudna, wręcz przeciwnie może być prawdziwym wyzwaniem i fascynującą przygodą. Wszystko zależy od aktywności uczniów i celów, jakie chcemy zrealizować. Zachęcamy do rozpoczęcia przygody z projektem edukacyjnym już w klasach 1-3. Przy realizacji projektów podstawa programowa może być realizowana we wszystkich obszarach nauczania.

Skorzystaliście już z pomysłów w pierwszej części? Dziś kolejna porcja pomysłów na efektywne wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu. Przedstawię kolejne praktyczne sposoby - każdy z nich wykorzystuje jakąś zasadę dobrego nauczania. Postaram się opisać ją na końcu każdego pomysłu, pod tytułem: Dlaczego?

Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym rozmawialiśmy? Czy wiedzą, co z tego jest najważniejsze?

Tanie, łatwe w użyciu i szeroko dostępne karteczki samoprzylepne mogą być efektywnie wykorzystane w nauczaniu. W tym wpisie przedstawię wiele praktycznych sposobów wykorzystania karteczek, każdy z nich wykorzystuje jakąś zasadę dobrego nauczania. Postaram się opisać ją na końcu każdego pomysłu, pod tytułem: Dlaczego?

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Dorota
    Szanowny Panie,
    szkoda, że tyle ironii wylewa się z Pana wypowiedzi. Niestety nie będę odpowiadać na ...
  • Written by Jan
    Na te pokazowe lekcje modyfikuje się ich temat, często go upraszczając, wybiera rzeczy łatwe, takie ...
  • Written by Robert Raczyński
    System awansów zawodowych jest bzdurą - ma z założenia stanowić motywację do rozwoju, w praktyce jes...
  • Written by Robert Raczyński
    "[...]czy ma dostatecznie dużo lekcji w ciągu tygodnia[...] - Nie ma takich zwierząt. Dla przykładu,...
  • Written by Jan
    Mimo to jest to niebagatelny przyczynek do poważnej dyskusji na temat obecnych problemów kadrowych w...
  • Written by Robert Raczyński
    Zacznę od tego, że zdecydowanie wolę postrzegać nauki bezprzymiotnikowo. Dodawanie emocjonalnie nace...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie