W edukacji obywatelskiej ważne miejsce powinna zajmować troska o
długofalowy rozwój kraju. Ten zaś nie nastąpi, jeśli zabraknie mądrych
decyzji gospodarczych oraz obywateli świadomych znaczenia
głosów oddawanych w wyborach. Doskonale oddają to komiksy i animacje nagrodzone w II edycji konkursu Fundacji FOR i Banku
Zachodniego WBK.
Za mało ICT w edukacji
Technologie informacyjno-komunikacyjne, które towarzyszą nam na co dzień, ciągle w zbyt małym stopniu są wykorzystywane jako narzędzia wspierające nauczanie. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny, ale często edukatorzy i uczniowie nie potrafią go skutecznie wykorzystać. Czy problemem jest brak wiedzy, czy niska świadomość korzyści z użycia ICT w edukacji?
Technologie na horyzoncie a edukacja
Tempo rozwoju technologicznego jest tak szybkie, że w ciągu kilku lat życia możemy obserwować kilka generacji tego samego produktu (dobrym przykładem są iPody). Dziś trudno rozwijać się i pogłębiać wiedzę nie korzystając z najrozmaitszych narzędzi cyfrowego świata. Jakie technologie będą miały największy wpływ na uczenie się i nauczanie w najbliższych latach?
Szkoła wobec nowych mediów
Jest niemożliwe, by szkoła stała się instytucją ściśle splecioną z doświadczeniem kulturowym. Ale – pomimo, że dokumenty programowe mogą świadczyć o czymś innym – szkoła już się zmieniła – mówi prof. Tomasz Szkudlarek, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.
Młodzi - połączeni, podłączeni
W lutym
Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS zaprezentowało jeden z ciekawszych
raportów poświęconych współczesnej młodzieży: „Młodzi i media. Nowe
media a uczestnictwo młodych Polaków w kulturze”. To w zasadzie powinna być lektura obowiązkowa dla
wszystkich, którzy uczą w szkołach i na uczelniach wyższych, a ponadto
chcą uczyć lepiej i skuteczniej.
Zmotywowany uczeń
Skończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli
od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów
w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD,
jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia
się - zachęcał Sullo.
Pomoc przed maturą z WOS
W 2009 r. egzamin dojrzałości z wiedzy o społeczeństwie wybrało aż 23% abiturientów. Sami uczniowie oceniają, że przygotowanie do
egzaminu z popularnego WOS-u nie jest trudne - wystarczy na bieżąco
śledzić zjawiska społeczno-polityczne i regularnie czytać prasę. Jak
jednak w obliczu dynamicznych zmian usystematyzować swoją wiedzę przed
maturą?
Ostatnie komentarze