Stanowisko KOED w sprawie rządowego programu "Cyfrowa szkoła"

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiW związku z konsultacjami społecznymi Ministerstwa Infrastruktury, Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) zaleca całościowe podejście do kwestii rozwoju cyfryzacji polskich szkół, obejmujące zarówno zadania infrastrukturalne, rozwój sieci i wyposażenia w sprzęt cyfrowy, jak i rozwój zasobów edukacyjnych oraz wspieranie cyfrowych kompetencji uczniów i nauczycieli.
 
Takie podejście jest rekomendowane i przez Strategię Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i raporty zespołu "Polska cyfrowa". W szczególności KOED zaleca przeznaczenie środków na rozwój otwartych zasobów edukacyjnych – powszechnie dostępnych materiałów dydaktycznych zgodnych z podstawą programową, opublikowanych w sieci Internet wraz z prawem do ich nieograniczonego dalszego wykorzystania. KOED i jej eksperci deklarują chęć pomocy w analizach i planowaniu działań wynikających z przyjęcia ustawy o konwersji.

Zdaniem KOED w dyskusji nad ustawą o konwersji należy przede wszystkim właściwie zdefiniować cel jej wprowadzenia. W udostępnionym publicznie uzasadnieniu do ustawy napisano, że chodzi o „wyrównanie warunków prowadzenia działalności gospodarczej dla wszystkich operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne w standardzie UMTS oraz przyśpieszenie rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce”. Sądzimy, że przy realizacji tych celów nie można tracić z oczu skutków, jakie wdrażanie ustawy przyniesie systemowi edukacji. Zdaniem Koalicji cele te powinny zostać uzupełnione o „program budowania kompetencji cyfrowej przyszłych pokoleń” i „tworzenie programu cyfrowej szkoły”, jak powiedziała w publicznej debacie zorganizowanej przez „Szkołę z klasą 2.0” minister Magdalena Gaj. Technologia pełni w realizacji tego zadania wielką rolę, ale jest to rola służebna. Dlatego należałoby zacząć od zdefiniowania projektu rozwoju edukacyjnego i cywilizacyjnego, w którym technologia byłaby jednym z elementów, ale nie jedynym.

Zdefiniowanie projektu edukacyjno-cywilizacyjnego, który mógłby powstać dzięki finansowaniu z ustawy o konwersji, powinno się odbyć na kilku polach, z których cztery wydają się najważniejsze. Są to:
1) budowa kompetencji edukacji medialnej i informacyjnej uczniów i nauczycieli;
2) budowa i udostępnienie otwartych zasobów edukacyjnych;
3) udostępnienie sprzętu i technologii;
4) rozwój i zapewnienie szkołom infrastruktury sieciowej.
Realizacja tych elementów powinna być przedmiotem poważnej debaty i zgody wszystkich liczących się sił politycznych, dzięki czemu w stosunkowo krótkim czasie mogłaby powstać „cyfrowa szkoła przyszłości”.

KOED w pełni popiera zaprezentowane przez ministra Michała Boniego stanowisko rządu, który podczas debaty nt. ustawy o konwersji mówił o „otwieraniu internetowych repozytoriów, z których dzieci mogłyby korzystać”. Sprzęt komputerowy będzie w szkołach bezużyteczny, jeśli nie zapewnimy uczniom i nauczycielom bezpłatnego dostępu do wysokiej jakości materiałów edukacyjnych, opublikowanych w Internecie do nieograniczonego wykorzystania. Dlatego KOED rekomenduje przeznaczenie adekwatnych środków na rozwój tych zasobów, aby efektem realizacji ustawy o konwersji był nieodpłatny dostęp do kompletu podstawowych zasobów zgodnych z podstawą programową dla uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych, od szkoły podstawowej do liceum. Jednocześnie powinna przy tym powstać platforma edukacyjna umożliwiająca powstanie społeczności tworzącej materiały – przykładem takiego rozwiązania jest np. realizowany z funduszy publicznych holenderski projekt Wikiwijs.

Realizacja tego zadania znacząco obniży – bardzo dziś wysokie – koszty dostępu do wiedzy. Przeznaczenie nawet stosunkowo niewielkiej części kwoty wynikającej z konwersji opłat koncesyjnych na stworzenie i udostępnienie zasobów edukacyjnych będzie dla uczniów i rodziców oznaczać znaczące oszczędności, które dziś przeznaczane są na zakup materiałów edukacyjnych. Umożliwi to także realizację projektu wyposażania uczniów w sprzęt komputerowy bez dodatkowego obciążania domowych budżetów.

KOED stoi na stanowisku, że dostęp do podstawowych materiałów edukacyjnych niezbędnych w procesie dydaktycznym może i powinien być nieodpłatny. Świadczą o tym np. doświadczenia amerykańskie, gdzie zarówno na poziomie stanowym (m. in. Kalifornia) jak i federalnym realizowane są obecnie publiczne projekty tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych o wartości 2 miliardów dolarów. Jednocześnie Koalicja zaleca przyjęcie wysokich standardów otwartości publikacji w realizacji tego zadania.

Już dziś instytucje pozarządowe i akademickie tworzą publicznie dostępne, otwarte zasoby edukacyjne. Niestety, bez źródeł finansowania działalność taka ma charakter doraźny, a nie systemowy. Dlatego KOED rekomenduje tworzenie zasobów dydaktycznych w trybie otwartego konkursu grantowego dla instytucji edukacyjnych, organizacji pozarządowych, uczelni wyższych i podmiotów komercyjnych, gwarantującego odpowiedni poziom finansowania i wystarczająco długi czas realizacji zadania publicznego. Proces ten powinien jednocześnie zapewniać wysoką jakość materiałów edukacyjnych tworzonych ze środków publicznych.
 
Pełne stanowisko KOED (PDF)
 
(Źródło: Koalicja Otwartej Edukacji, CC-BY)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie