W drugiej części debaty z cyklu „Polska szkoła 2030. Oczekiwania i możliwości”, jaka miała miejsce w redakcji miesięcznika „Edukacja i Dialog” rozmowa dotyczy spraw fundamentalnych dla systemu oświaty: Karty Nauczyciela, roli ministerstwa, wpływu polityki i związków zawodowych na edukację oraz jakości debaty publicznej na temat polskiej edukacji.
Za jakość, czy za papier? (1)
„Kapitał intelektualny to główne źródło naszej konkurencyjności w globalnej gospodarce. Los Polski zależy od konsekwentnych i długoterminowych działań nakierowanych na jego rozwój” - czytamy w Raporcie „Polska 2030”. Innymi słowy, polska edukacja jest fundamentem naszej przyszłości. Co zatem należy zrobić, by polska oświata nie zawiodła?
Jak technologie powinny wspierać rozwój edukacji?
Potrzebne są nowe standardy i kryteria oceniania, które sprawdzają umiejętności XXI wieku, oraz nowa wizja kształcenia i rozwoju uczestników systemu edukacji – to według amerykańskich władz najważniejsze wyzwania stojące przed szkolnictwem. W marcu przedstawiono plan rozwoju nauczania opartego na technologiach. Polska również potrzebuje podobnego dokumentu.
Wizja kształcenia młodzieży w Europie w 2025 r.
Finansowany przez UE projekt Learnovation był realizowany w celu ożywienia procesu konsultacyjnego, mającego
doprowadzić do wspólnej i opartej na konsensusie nowej wizji e-learningu
w Europie. Istotą projektu było ustalenie, czy kształcenie wspiera
innowację w społeczeństwach oraz jak zmienia się
kształcenie pod wypływem technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
Czego pracodawcy oczekują od absolwentów?
Wysokie wymagania stawiane pracownikom i duża konkurencja pomiędzy
osobami poszukującymi zatrudnienia skłaniają do refleksji na temat
odpowiedniego przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Krajowy
Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej opublikował raport o badaniu oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół
zawodowych.
Konektywizm: połącz się, aby się uczyć
Rosnąca w Stanach Zjednoczonych popularność konektywizmu jako nowej teorii uczenia się (i jej wpływ na kształt rządowego planu reformy amerykańskiej edukacji w oparciu o nowe technologie) zasługuje na opracowanie w języku polskim. Do tej pory w polskich zasobach internetu nie pojawiło się wiele na temat tej koncepcji - oto próba prezentacji głównych założeń.
Edukacyjna r-e-wolucja nadchodzi
Edukacja nie może dziś stać w miejscu. Tradycyjne systemy edukacji,
które powstały dla zaspokojenia potrzeb społeczeństw epoki przemysłowej,
muszą przestawić się na nowe tory i dopasować do potrzeb
społeczeństwa i gospodarki epoki cyfrowej. Kształtowanie się
innowacyjnego społeczeństwa XXI wieku zaczyna się w szkole. Ale aby to
nastąpiło, szkoły muszą się zmienić.
Ostatnie komentarze