O wymyślaniu szkoły na nowo

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Często zastanawiamy się, jak zwiększyć motywację uczniów do zdobywania wiedzy. Jak sprawić, by rozumieli, że edukacja się opłaca?  Charles Leadbeater, brytyjskie ekspert od innowacyjności, w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS, przekonuje, że młodzież zrozumie lepiej potrzebę uczenia się wyłącznie dzięki bardziej nieformalnemu modelowi edukacji.PHOTO: SXC.HU

Charles Leadbeater wybrał się na poszukiwanie  nowych, radykalnych form edukacji nie do Finlandii, ale ubogich i przeludnionych slumsów Brazylii, Afryki i Indii. Odkrył, że w tych miejscach, gdzie brakuje pieniędzy na infrastrukturę, nauczycieli i programy, społecznicy-edukatorzy w nowatorski sposób podchodzą do nauki. Zdaniem Leadbeatera nieformalna szkoła jest modelem, na którym powinny wzorować się wszystkie szkoły.

Pull not push

Jakiego odkrycia dokonał podczas swoich podróży? Otóż najbiedniejsze dzieci świata przyciąga do szkoły choćby jeden komputer albo możliwość szybkiego zdobycia fachu, który pozwoliłby im się utrzymać. Prywatne inicjatywy edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży są wolne od przeładowanych programów, elastyczne, dostosowane do potrzeb swoich podopiecznych. Stąd stanowią – paradoksalnie – wzór dla naszego skostniałego, nieadekwatnego i opartego na przymusie systemu edukacji. Leadbeater streszcza zadanie szkoły w haśle: „pull not push“, czyli wskazuje, że ma ona pociagać, inspirować, stawiać pytania, a nie „pchać“, wtłaczać  uczniów w szkolne ramy.

Z drugiej strony autor zwraca uwagę, jak wielkie znaczenie dla edukacji ma dostęp do nowoczesnych technologii i Internetu, który może zastąpić nauczyciela, tam, gdzie go fizycznie brakuje. Rewolucję w edukacji widzi też na polu wspierania i włączania rodziny w ten proces, rozszerzenie działań szkoły na projekty o charakterze społecznym.

Zapraszamy do obejrzenie tego wystąpienia, pełnego niezwykłych obrazów dzieci uczących się wbrew trudnym warunkom, w jakim przyszło im żyć:

Notka o autorze: Charles Leadbeater to pochodzący z Wielkiej Brytanii autorytet z dziedziny innowacyjności i kreatywności. Pracę rozpoczynał w Financial Times, a od 1996 jako niezależny espert doradza wielu firmom, organizacjom i rządom w tworzeniu strategii innowacyjności. Jest autorem wielu książek, ostatnia nosi tytuł We-think. The Power of Mass Creativity (2008)  i traktuje o potencjale, jaki niesie Internet, a zwłaszcza social media, w tworzeniu społeczeństwa bardziej demokratycznego, wolnego i innowacyjnego na niespotykaną dotąd skalę.

(Źródło: TED Talks)



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie