Wykorzystanie AI do zajęć muzycznych w klasach I-III

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas mojego poprzedniego wystąpienia na Inspir@cjach Wczesnoszkolnych 2024, sztuczna inteligencja w muzyce miała swoje ograniczenia, całkiem spore – jak pokazywałem wówczas na przykładach, generowane melodie brzmiały dość sztucznie i jednakowo, analizy były niedokładne, nie wspominając o nieudolnie tworzonych tekstach piosenek. Te narzędzia były niezbyt intuicyjne, stąd też patrzyłem na to dość sceptycznie, a nawet wyśmiewałem rozwiązania AI. Ale co było, to było – w ciągu ostatniego roku technologia poczyniła ogromny postęp!

Algorytmy stały się bardziej wyrafinowane, a AI zaczęła lepiej rozumieć teorię muzyki, style i emocjonalny kontekst dźwięków. Mając dostęp do komercyjnych wersji tych narzędzi, które kiedyś mnie rozśmieszały, dziś stały się imponująco pomocne.

Jestem otwarty na zmianę zdania! Dziś uważam, że ta technologia rozwija się błyskawicznie, a AI może być naprawdę wartościowym wsparciem dla nauczycieli muzyki.

Jako twórca - kompozytor i aranżer, a nie tylko jako nauczyciel muzyki chciałbym podzielić się swoim doświadczeniem w pracy z kilkoma narzędziami AI, które w chwili obecnej uważam za warte zainteresowania.

Podczas wystąpienia zmierzę się z AI w roli twórcy muzyki. Wskażę różnice pomiędzy rozrywką, a edukacją, z której celami jeszcze nie do końca radzi sobie AI, ale mam nadzieję, że to okres przejściowy. Pomimo jeszcze pewnych niedoskonałości muszę przyznać, że dla nauczycieli szczególnie edukacji wczesnoszkolnej może to być sposób na personalizację nauki, dostosowanie materiałów do poziomu ucznia i zapewnienie interaktywnej formy edukacji. Dla uczniów – świetna okazja do eksperymentowania z dźwiękiem i rozwijania kreatywności.

Oczywiście, muzyka to nie tylko technika, ale i emocje, a te trudno zastąpić algorytmami. Ale jeśli dobrze wykorzystane, AI może być świetnym wsparciem, a nie konkurencją dla ludzkiej wrażliwości artystycznej.

Na bazie „Ody do radości” L. van Beethovena pokazuję projekty edukacyjne, w których AI niestety jeszcze wykazuje się zbyt małą oryginalną kreatywnością i poczuciem humoru, ale nie wiem, czy tak szybko ucząca się sztuczna inteligencja przestanie trzymać się utartych schematów. 
Edukacja nie musi się podobać – jej celem jest skuteczność, zaś zadaniem nauczyciela powinno być uatrakcyjnienie trudnego procesu przyswajania wiedzy i umiejętności, a nie jego obejście, czyli droga na skróty.

Aby nie błądzić w temacie wykorzystania AI do zajęć muzycznych warto zobaczyć i posłuchać tego co mam do powiedzenia i pokazania w niniejszym wystąpieniu z INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorze: Piotr Kaja jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Śniadowie oraz doradcą metodycznym w zakresie muzyki w szkołach podstawowych w Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży. Muzyk i kompozytor, edukator/trener oraz wykładowca akademicki. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji książkowych, m.in.: podręczników szkolnych, książek metodyczno-repertuarowych i śpiewników oraz licznych opracowań muzycznych i multimedialnych. Współautor podstawy programowej w zakresie edukacji muzycznej (2008). 

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
W roku 2025 na ogólną liczbę maturzystów (ok. 190 tysięcy) abiturienci złożyli ponad 38 tysięcy wn...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Jeśli uczelnie miałyby przeprowadzać swoje odrębne egzaminy wstępne, to chyba jest to bardzo dobry p...
Anna napisał/a komentarz do Chatbot AI nie jest przyjacielem dziecka!
niezrozumiała rekomendacja: "dzieci poniżej 18 roku życia nie powinny w ogóle móc wchodzić w interak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie