Tempo rozwoju technologicznego, w tym technologii, które mogą być wykorzystane w nauczaniu szkolnym i akademickim, może przytłaczać. Media co chwila bombardują nas informacjami o urządzeniach, które mogą nam się przydać. Nauczyciele i uczniowie powinni się jednak z tego cieszyć, bo przecież mamy coraz więcej narzędzi do nauki. Tylko czy z nich korzystają?
Smartfony podbijają uczelnie?
Smartfony zdobywają amerykańskie uczelnie. Cieszą się coraz większą popularnością wśród
prowadzących zajęcia i studentów – jako narzędzie komunikowania się, ale także
jako narzędzia służące nauce i ułatwiające studiowanie. Naukowcy z ośrodka badań nad edukacją Educause uważają, że mobilne narzędzia będą miały coraz większy wpływ na uczących i studiujących.
Po co komu technologia informacyjna w szkole?
Pozornie pytanie to jest nieaktualne. Wszyscy wiedzą, że komputery to codzienność, a informatyka lub technologia informacyjna to przedmioty obowiązkowe w szkołach. Czy jest nad czym się zastanawiać? Chciałbym postawić tezę, że odpowiedź na pytanie nie została udzielona w pełni, a polska oświata nie przemyślała do końca implikacji, jakie niesie z sobą TIK.
Japończycy przygotowują szkoły do technologicznego skoku
Jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie krajów świata –
Japonia – rozpoczyna pilotażowy projekt „szkoły przyszłości“. Pomimo
statusu lidera w technologii, japoński system oświaty nie wykorzystywał
potencjału TIK/ICT w edukacji, dając się wyprzedzić w edukacyjnych
innowacjach m.in. Korei Południowej, Singapurowi czy Wielkiej Brytanii.
Programowanie gier - nowy przedmiot w szkockich szkołach
Szkocka Komisja Egzaminacyjna wprowadziła w tym roku szkolnym zajęcia z
programowania gier komputerowych w szkockich szkołach. Uczniowie się ucieszyli z takiej zmiany - piszą i projektują
własne gry, ale także uczą się umiejętności, które będą od nich wymagane przez pracodawców i analizują ścieżki kariery czekające ich w branży przemysłu gier komputerowych.
Szkolne muzeum komputerowe
Jestem nauczycielem z długoletnim stażem, mam kontakt z wieloma szkołami (szkoły średnie) i nie mogę się zgodzić z tezą, iż z komputeryzacją w szkołach jest OK, a gorzej jest z informatyzacją (patrz: Po co komu technologia informacyjna w szkole). To, że w latach 2002-2008 polskie szkoły wyposażono w znaczącą ilość pracowni komputerowych to jeszcze nie wszystko.
Fińskie szkoły rozwijają się dzięki wolności i elastyczności
Kilka dni temu w dyskusji o polskiej szkole „do tablicy” wywołana
została Finlandia. Zobaczmy więc, jak tam wygląda edukacja. W szkole
podstawowej w Meri-Rastila, na przedmieściach Helsinek, uczniowie w
korytarzu strzepują śnieg z butów, zdejmują je i wchodzą do klasy w
skarpetkach. Po 45 minutowej lekcji znów pójdą się bawić na placu
zabaw...
Ostatnie komentarze