Obecnie szkolnictwo wyższe znajduje się pod ogromna presją zaspakajania coraz większych oczekiwań, zarówno jeśli chodzi o liczbę studentów, jakość nauczania, potrzeby zawodowe, czy rozwój ekonomiczny. Jednocześnie zasoby, do jakich mają dostęp instytucje szkolnictwa wyższego są coraz mniejsze. Jak zdefiniować na nowo pojęcie uniwersytetu?
Stanowisko KOED w sprawie rządowego programu "Cyfrowa szkoła"
W związku z konsultacjami społecznymi Ministerstwa Infrastruktury, Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) zaleca całościowe podejście do kwestii
rozwoju cyfryzacji polskich szkół, obejmujące zarówno zadania
infrastrukturalne, rozwój sieci i wyposażenia w sprzęt cyfrowy, jak i
rozwój zasobów edukacyjnych oraz wspieranie cyfrowych kompetencji
uczniów i nauczycieli.
Czytają z iPodem
W szkołach okręgu Canby w stanie Oregon postawiono na praktyczne
wykorzystanie iPodów w edukacji uczniów w szkole podstawowej. Władze
szkolne uznały, że urządzenia te świetnie wspierają naukę czytania. W
każdym iPodzie uczeń ma co najmniej swój własny słownik, kalkulator,
kalkulator graficzny i podłączenie do sieci Internetu.
Nauka matematyki? Tylko z wykorzystaniem komputerów!
W świetnym francuskim filmie “Klasa“ (2008 r.) pojawia się scena, gdy szkolny matematyk przedstawia się na forum pokoju nauczycielskiego: „Witajcie, uczę w tej szkole, jak liczyć. Czasem też uczę matematyki“. Zapewne także nasi uczniowie zdziwiliby się, gdybyśmy powiedzieli im, że matematyka ma niewiele wspólnego z tabliczką mnożenia...
Wielodotykowy stół interaktywny - zrób to sam
W internecie możemy oglądać zdjęcia wielu wspaniałych urządzeń, które z
pewnością mogą ożywić edukację w klasie szkolnej i pomóc w realizacji
zajęć w ciekawszy sposób. Wydaje się, że wiele z nich jest poza
zasięgiem szkół. Ale czy na pewno? Weźmy na przykład wielodotykowy stół
interaktywny, coś w rodzaju Microsoft Surface, którego w polskich
szkołach chyba jeszcze nie widziano.
Dyskusji o komputerach dla uczniów ciąg dalszy
Zorganizowana wczoraj przez Gazetę Wyborczą i Centrum Edukacji
Obywatelskiej debata „Laptop dla pierwszoklasisty“ przyniosła wiele informacji, które poszerzają wiedzę na temat proponowanej
przez Ministerstwo Infrastruktury inicjatywy przekazania uczniom
komputerów. Jej cele wyjaśniali ministrowie: Magdalena Gaj, Katarzyna Hall i Michał Boni.
Otwarta edukacja: zmiany w praktykach edukacyjnych
Koncepcja otwartej edukacji rozprzestrzeniła się na setki instytucji na całym świecie, szczególnie w szkolnictwie wyższym i w
instytucjach kształcenia dla dorosłych. Rozdawanie wiedzy za darmo (OECD
2007) wydaje się być ideą rewolucyjną. Fascynuje ona nauczycieli,
wzbudza zainteresowanie uczniów, obawy wydawnictw i stawia nowe wyzwania
organizacjom edukacyjnym.
Ostatnie komentarze