Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5% respondentów), następnie biologia (29,5%), chemia (25%) i fizyka (17,9%). Listę ulubionych przedmiotów licealistów otwierają języki obce oraz język polski (odpowiednio 42,5 i 32%). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia. Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia.
Kształcenie zawodowe dla Warszawy
Oferta szkolnictwa w Warszawie powinna zwiększyć się w obszarach kształcenia: techników i średniego personelu technicznego do obsługi nieruchomości i firm, budownictwa, transportu i ochrony zdrowia - wynika z badań nad potrzebami warszawskiego rynku pracy. Badanie prowadzono m.in. wśród gimnazjalistów, uczniów ostatnich klas szkół zawodowych oraz wśród pracodawców.
Kluczowe cechy nauczania w oparciu o kompetencje
Uczenie się i nauczanie w oparciu o kompetencje nie mogą się odbywać w ramach tradycyjnych sytuacji dydaktycznych – przekonują organizatorzy projektu Aqueduct. Podejście to wywodzi się z przekonania, że ludzie uczą się poprzez doświadczanie i odkrywanie, co bezpośrednio determinuje sposób nauczania.
Szkoła schematów wygrywa ze szkołą kreatywności
Zrealizowane przez CKE w maju Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów sprawdzało, jakie efekty w zakresie umiejętności matematycznych oraz językowych przynosi trzyletnie nauczanie początkowe w szkole podstawowej. Niestety, okazuje się, że kreatywność, której pełno w idących do szkoły pierwszakach, z każdą kolejną klasą znika - trzecioklasiści myślą już głównie schematami.
Internet będzie wszędzie
Z ostatnich badań CBOS wynika, że liczba internautów w Polsce wzrosła do 56%. A w 2015 r. internet ma być już wszędzie, w każdym domu w całej Polsce. Kibicujmy zatem naszym władzom, aby się te plany się ziściły. W epoce cyfrowej informacji, osoby często korzystające z sieci są w niemałym szoku, gdy trafią podczas podróży po kraju do miejsc, w których internet tylko bywa albo w ogóle go nie ma.
Co uczniowie chcieliby zmienić w szkole?
W debacie o edukacji często pomijamy głos samych uczniów, którzy z pewnością wiedzą, czego oczekują po współczesnej szkole. Ponieważ nie ma podobnych badań w Polsce, warto posłuchać, co na ten temat mają do powiedzenia ich amerykańscy rówieśnicy. Portal eSchoolNews zadał pytanie swoim czytelnikom: co uczniowie najbardziej chcieliby zmienić w swojej szkole?
Edukacja filmowa w polskiej szkole
Współczesna polska szkoła – w ramach zajęć obowiązkowych lub w szkołach czy klasach o innym profilu niż humanistyczny – nie jest wystarczająco przygotowana do korzystania z filmu i innych mediów jako równoprawnych narzędzi edukacyjnych. Dlatego wczoraj w Warszawie zawiązała się koalicja na rzecz edukacji filmowej – ogólnopolska inicjatywa zrzeszająca instytucje publiczne i organizacje pozarządowe.
Ostatnie komentarze
Też pozdrawiam.
Jeśli celem jest czytanie Szekspira w oryginale i dyskus...