Fizyka to przedmiot wywołujący wśród uczniów zainteresowanie, ale
jednocześnie uznawany przez nich za trudny. Właśnie dlatego młodzież tak
niechętnie chce zdawać fizykę na maturze. Spośród 366 623 maturzystów w
r. szk. 2009/2010 tylko 28 452 (7,7%) zdawało maturę z fizyki
(CKE. Raport Matura 2010). Realizatorzy projektu „Fizyka jest ciekawa”
chcą to zmienić.
Matematyka jest jedną z dziedzin występujących w każdej edycji badania PISA. Co
trzy lata piętnastoletni uczniowie w kilkudziesięciu krajach świata
otrzymują do rozwiązania zestaw zadań, za pomocą których próbujemy
zmierzyć ich przygotowanie do wykorzystania umiejętności matematycznych w
otaczającym ich świecie. Jak polscy uczniowie wypadli w ostatnim badaniu?
Rozpoczynamy cykl prezentacji wyników badań Programu Międzynarodowej Oceny
Umiejętności Uczniów OECD PISA 2009, upublicznionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W pierwszej części
zaprezentujemy skrót dotyczący oceny umiejętności czytania i
interpretacji tekstów kultury, które w tym badaniu rozumiane są szeroko.
Znane są już wyniki pierwszych e-egzaminów gimnazjalnych z matematyki,
organizowanych w ramach trzyletniego projektu "Policzmy to razem -
Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej". Pomysłodawcami inicjatywy
są: wydawnictwo edukacyjne Nowa Era i dr Jacek Stańdo z Politechniki
Łódzkiej, który specjalizuje się w badaniach edukacyjnych z
wykorzystaniem internetu.
Język angielski jest główną przeszkodą uczniów z terenów wiejskich w dostępie do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym. Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy z Fundacją NIDA, wydawnictwem Macmillan i Stowarzyszeniem Fundamenty Silnego Państwa opracowały raport na temat nauczania jęz. angielskiego na terenach wiejskich i miejskich.
W 2009 roku 52% Polaków w wieku od 16 do 74 lat co najmniej raz w tygodniu korzystało z Internetu, a ponad 60% gospodarstw domowych miało komputery. Obecnie odsetek ten jest wyższy i wynosi 55% - wynika z danych przedstawionych w ubiegłym tygodniu przez GUS podczas konferencji o rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
W miarę postępu nauk przyrodniczych okazuje się, że wiele przysłów i tak zwanych mądrości ludowych ma swoje empiryczne uzasadnienie. O tym, że zimna woda jest zdrowa wiemy wszyscy i prawda ta wydaje nam się banalna. Wiemy, ale czy regularnie pijemy? Dlaczego tak ważne w procesie edukacji jest uzupełnianie płynów, zwłaszcza w postaci samej wody?
Ostatnie komentarze