Gminy zlikwidowały blisko tysiąc szkół podstawowych. Powód? Ubyło uczniów. Na gimnazja demografia takiego wpływu nie miała. Instytut Badań Edukacyjnych podsumował zmiany sieci szkół w latach 2007–2012. To pierwsze takie zestawienie w kraju.
Edukacyjne podróże: Brazylia
Paszport brazylijski jest ponoć najbardziej poszukiwanym paszportem w świecie przestępczym. Tak przynajmniej powiedziano mi w Brazylii, gdzie przebywam obecnie odwiedzając szkoły i ciekawe projekty edukacyjne. Rzeczywiście różnorodność rasowa jest tu wręcz niewyobrażalna. Nie ma czegoś takiego, jak przeciętny, typowy Brazylijczyk. Byłam pewna, że z moim rudym i piegowatym synem o jasnej karnacji oraz drugim - blondynem, będę w jakiś sposób odstawać. Bez szans. Spotkaliśmy bardziej białych, bardziej rudych i bardziej piegowatych...
Jak uczelnie powinny badać losy absolwentów?
Szkoły wyższe mają obowiązek sprawdzać, co dzieje się z ich absolwentami na rynku pracy. Dzięki badaniu IBE będą mogły skorzystać z gotowych narzędzi, które przetestowano już na absolwentach Uniwersytetu Warszawskiego.
Gimnazjaliści w sieci
Czy gimnazjaliści to „cyfrowi tubylcy”? W jaki sposób szukają informacji w sieci? Z jakich serwisów korzystają najczęściej? Na te i inne pytania dotyczące kompetencji komunikacyjnych nastolatków w wieku 13–16 lat, odpowiada współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego raport z badań realizowanych przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Publikację można przeczytać (i pobrać) na stronie www.dzieci-sieci.pl.
Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli
Zaprezentowany 11 grudnia raport „Nowe media w polskiej szkole“ jest dobrym punktem wyjścia do dyskusji o jakości korzystania z nowych technologii w procesie uczenia (się). Zawiera dużo danych, które mogą pozwolić na ocenę kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, ale w wielu miejscach aż prosi się o pogłębienie badania, ponieważ wyniki są niejednoznaczne albo istnieje uzasadnione podejrzenie, że może wcale nie jest tak różowo.
Wielki sukces uczniów polskich gimnazjów
Wczoraj opublikowano wyniki międzynarodowego badania PISA 2012. Polscy uczniowie po raz pierwszy znaleźli się wśród najlepszych w krajach Unii Europejskiej. Poprawili wyniki we wszystkich trzech badanych obszarach: umiejętności matematycznych, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz czytania i interpretacji. Co więcej - wyniki znacząco wzrosły zarówno w grupie uczniów najlepszych, jak i najsłabszych. Polska, która w 2003 r. była poniżej średniej OECD, a w kolejnych badaniach w 2006 r. i 2009 r. na poziomie średniej, w 2012 r. uzyskała wyniki znacznie powyżej średniej OECD.
Mózg rozwija się, gdy gramy
Gry wideo poprawiają pamięć, orientację przestrzenną, umiejętność planowania i umiejętności motoryczne u osób dorosłych – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez niemiecki Instytut Maxa Plancka dla Rozwoju Człowieka i berliński Uniwersytet Medyczny Charité St. Hedwig-Krankenhaus. Ich wpływ na pracę mózgu może być pozytywny, wszystko zależy od tego jak i w jakim natężeniu z nich korzystamy.