Uruchomiony w 2007 r. Lifelong Learning Programme zwraca uwagę na to, że edukacja i rozwój kompetencji muszą trwać przez całe nasze życie, także zawodowe, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu w osobistym rozwoju technologii edukacyjnych XXI w. Dlatego też jeden z dokumentów (tzw. Vision Papers), które powstały w projekcie Learnovation, dotyczy relacji nauki z pracą.
Kluczowa wiedza dotycząca problematyki uczenia się to tzw. wiedza parasolowa; pochodząca ze skumulowania rezultatów wielu badań naukowych. Na ich podstawie z całą pewnością można stwierdzić, że nie ma jednej strategii uczenia się, odpowiadającej potrzebom wszystkich ludzi! Spróbujmy dokonać przeglądu tego, co wiemy – w telegraficznym skrócie.
Poziom edukacji obywatelskiej w polskich szkołach jest na bardzo przyzwoitym poziomie. Polscy gimnazjaliści w badaniach wiedzy obywatelskiej zajęli wysokie 6. miejsce wśród uczniów z 38 krajów i pięciu kontynentów. Tak dobre miejsce to zasługa nie tylko dobrych nauczycieli, ale również świetnej pracy organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją obywatelską.
Projekt Galeria Kształcenia to nietypowe przedsięwzięcie upowszechniające kształcenie ustawiczne wśród dorosłych mieszkańców woj. śląskiego. W ramach kampanii w największych centrach handlowych w regionie odbywają się niecodzienne akcje promującedeficytowe zawody województwa. Z ideą kampanii zetknęło się już 250 tyś. mieszkańców aglomeracji śląskiej.
Nie do końca jesteśmy świadomi, że obok nas nastąpiła cicha rewolucja w
sferze uczenia się przez całe życie - twierdzi prof. Maria Mendel z Uniwersytetu Gdańskiego. Dlatego tak istotne staje się dziś
pytanie gdzie i w jaki sposób będziemy zdobywać kompetencje - w szkole, w
domu, w pracy; w sposób formalny, nieformalny czy pozaformalny?
Finansowany przez UE projekt Learnovation był realizowany w celu ożywienia procesu konsultacyjnego, mającego
doprowadzić do wspólnej i opartej na konsensusie nowej wizji e-learningu
w Europie. Istotą projektu było ustalenie, czy kształcenie wspiera
innowację w społeczeństwach oraz jak zmienia się
kształcenie pod wypływem technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
Co uczniowie i studenci (dorośli w zresztą też) powinni dziś umieć,
aby swobodnie i bezpiecznie funkcjonować w społeczeństwie
informacyjnym? Jak zauważył podczas Florida Education Technology
Conference Alan November, amerykański ekspert od
technologii edukacyjnych, muszą pamiętać o czterech podstawowych sprawach, czego
niestety szkoły rzadko kiedy uczą.