Niemcoznawstwo. Prościutko wyliczę, czego nie oczekuję i czego nie wymagam od moich uczniów. Nie żądam wiedzy ilościowej i faktologii historycznej. Uczniowie z reguły potrafią narysować przybliżoną konturówkę RFN – na niej umieszczają ludzi, przedmioty i zdarzenia tego obszaru. Potrafią to samo robić na osi czasu. To dla mnie element korelujący nauczanie.
Gra o czas
Początek roku to doskonały moment na podsumowanie minionego czasu i tworzenie nowych planów. To okazja na poznanie skutecznych metod zarządzania sobą w czasie. Kształtowanie tej kompetencji, choć niezwykle ważne, jest w szkole całkowicie zaniedbane. Nauczyciele tłumaczą, że mają pilniejsze sprawy niż rozwijanie nawyków skutecznego działania. Całodzienny warsztat dedykowany uczniom okazał się cennym dla nich doświadczeniem. Jakież było ich zdziwienie, kiedy w trakcie zajęć odkryli, że to, co może zmienić ich jakość funkcjonowania w domu i w szkole, to koncentracja na sprawach, których właśnie nie robią, bo pochłonięci się sprawami pilnymi.
Zmieniajmy siebie i wierzmy w siebie
Podczas VII Kongresu Obywatelskiego, jako osoby wprowadzające do dyskusji na temat kompetencji potrzebnym Polakom w XXI wieku wypowiadali się m. in. Jan Englert i Zofia Noceti-Klepacka. Zapraszamy do obejrzenia dwóch fantastycznych wystąpień zawierających głębokie przesłania dla młodszych i starszych obywateli, w duchu edukacji przez całe życie.
Nie chce nam się uczyć?
Jak zauważył amerykański futurysta Alvin Toffler, „analfabetami w XXI w. nie będą ci, którzy nie potrafią czytać i pisać, ale ci, którzy nie potrafią uczyć się, oduczać i uczyć ponownie”. Zmienił się bowiem cykl rozwoju umiejętności pracownika – musi on o wiele częściej zmieniać pracę w ciągu swojego życia zawodowego i ciągle uczyć się nowych umiejętności. Niestety w krajach OECD jedynie 40% osób dorosłych dokształca się, zaś w krajach UE jeszcze mniej (37%). Nie chcemy się uczyć, bo już wszystko umiemy?
Jak napisać dobre CV?
Literówki, błędne przeniesienia wyrazów czy brak dopracowania CV od strony wizualnej – to najczęstsze problemy w pierwszym CV studentów. Dla potencjalnego pracodawcty taki życiorys może być oznaką niedokładoności kandydata, a skoro widać to już na poziomie projektowania reklamy samego siebie, to dlaczego miałoby być inaczej w pracy? Jak napisać dobre CV – wskazówek studentom udziela Mariusz Wszołek, wykładowca w Instytucie Grafiki wrocławskiego wydziału SWPS.
Jak przekonać Polaków, że warto uczyć się przez całe życie?
Według badania zespołu projektowego Rinascimento II Polacy deklarują dużą chęć nieustannego poszerzania swojej wiedzy. Niestety w większości przypadków kończy się jedynie na dobrych chęciach. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie alarmuje: nie jesteśmy zainteresowani udziałem w kursach oraz szkoleniach podnoszących kwalifikacje.
Jak się zaprezentować w procesie rekrutacji?
Szukasz pracy. Znalazłeś ciekawą ofertę, na którą chcesz odpowiedzieć. I w tym momencie zastanawiasz się jakie wysłać CV – standardowe czy kreatywne? Badacze ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej podpowiadają, czym się kierować przy wyborze takiej decyzji.