Nie do końca jesteśmy świadomi, że obok nas nastąpiła cicha rewolucja w
sferze uczenia się przez całe życie - twierdzi prof. Maria Mendel z Uniwersytetu Gdańskiego. Dlatego tak istotne staje się dziś
pytanie gdzie i w jaki sposób będziemy zdobywać kompetencje - w szkole, w
domu, w pracy; w sposób formalny, nieformalny czy pozaformalny?
Finansowany przez UE projekt Learnovation był realizowany w celu ożywienia procesu konsultacyjnego, mającego
doprowadzić do wspólnej i opartej na konsensusie nowej wizji e-learningu
w Europie. Istotą projektu było ustalenie, czy kształcenie wspiera
innowację w społeczeństwach oraz jak zmienia się
kształcenie pod wypływem technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
Co uczniowie i studenci (dorośli w zresztą też) powinni dziś umieć,
aby swobodnie i bezpiecznie funkcjonować w społeczeństwie
informacyjnym? Jak zauważył podczas Florida Education Technology
Conference Alan November, amerykański ekspert od
technologii edukacyjnych, muszą pamiętać o czterech podstawowych sprawach, czego
niestety szkoły rzadko kiedy uczą.
Gdy edukatorzy zrozumieją, w jaki sposób uczniowie - cyfrowi tubylcy - korzystają z technologii, aby się komunikować i współpracować, zacznie się prawdziwe uczenie się. Nauczyciele muszą być otwarci
na technologie w szkole, aby efektywniej uczyć – mówił Don
Tapscott, autor książki "Grown Up Digital" w webinarze
Consortium for School Networking poświęconym pokoleniu netu.
Europejskie Ramy Kwalifikacji - w myśl idei uczenia się przez całe
życie - ujmują skalę kwalifikacji zdobywanych zarówno w ramach
kształcenia formalnego (szkoła), jak i poza nim (szkolenia,
doświadczenie zawodowe). W ramach kwalifikacji liczy się efekt uczenia
się (czyli to, co faktycznie wiemy, rozumiemy i potrafimy zrobić), a
nie sposób, w jaki uzyskaliśmy kwalifikacje.
Europejskie ramy kwalifikacji są wspólnymi europejskimi ramami
odniesienia, wiążącymi systemy kwalifikacji poszczególnych krajów. Dzięki nim
kwalifikacje stają się bardziej czytelne i łatwiejsze do zrozumienia w
różnych państwach i systemach w Europie. Ich dwa główne cele to:
promocja mobilności obywateli pomiędzy krajami oraz ułatwianie im
uczenia się przez całe życie.
Badanie jakości powietrza, wody, stanu zanieczyszczenia środowiska,
warsztaty meteorologiczne i lekcja angielskiego o równości płci - to
przykładowe inicjatywy, które już podejmują polskie szkoły w ramach
Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju – programu ONZ, którego celem
jest kształtować harmonijne społeczeństwo przyszłości.