Orientacja zawodowa w klasach młodszych jako projekt edukacyjny

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Orientacja zawodowa w klasach I-III, jako element dużego szkolnego działania związanego z organizacją doradztwa zawodowego, gości w szkołach od wielu lat. Tematy związane z zawodami jakie wykonują rodzice oraz inni członkowie rodziny młodszych uczniów pojawiają się przy okazji realizacji treści programowych w każdym roku edukacji. Zazwyczaj jest to jedynie wspomnienie bez głębszej refleksji, wyciągania wniosków, więc temat zawodów i pracy raczej traktowany jest bardzo luźno.

Tymczasem tematyka orientacji zawodowej może być realizowana jako ciekawy projekt edukacyjny, a nawet innowacja pedagogiczna. Warto przyjrzeć się również etapom rozwoju świadomości młodych ludzi związanej z myśleniem o zawodowej przyszłości oraz poznać mechanizmy, które wpływają na wybór zawodu. 

Dobrze, żeby nauczyciel miał taką wiedzę i zaplanował działania w oparciu o badania naukowe oraz poznał portale internetowe, które pomogą mu przygotować plan projektu. Międzynarodowy projekt eTwinning pt. My future is so bright polegał na współpracy partnerskiej pomiędzy Szkołą Podstawową nr 13 w Olsztynie oraz szkołami w Rumunii, Mołdawii, Portugalii i na Cyprze. Uczniowie mieli szansę prowadzić badania, porównywać wyniki, rozpatrywać zawód pod kątem wykonywania go jako profesji lub hobby, odwiedzać ciekawe miejsca pracy oraz gościć w klasach przedstawicieli różnych zawodów. Opowiadałam o nim podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Honorowy Profesor Oświaty. Wieloletnia regionalna ambasadorka programu eTwinning, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów eTwinning. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2013, finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie