O edukacji przestrzennej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przestrzenna„Każdy ma prawo do pięknego krajobrazu, życia w zdrowym środowisku i harmonijnym otoczeniu” – tak zaczyna się Karta Drahimska opracowana przez uczestników warsztatów „Potyczki z architekturą”, która jest wyrazem nowej świadomości budzonej w młodym pokoleniu przez środowiska promujące w Polsce edukację przestrzenną.
 
Edukacja przestrzenna
Czym jest owa edukacja i jakie cele sobie stawia? Jak pisze na swojej stronie Anna Wróbel, architekt krajobrazu i autorka pierwszego w kraju programu edukacji architektonicznej dla gimnazjum „Dialog z otoczeniem”: to zespół metod i środków służących zbudowaniu świadomości na temat wartości otaczającego krajobrazu i przyswojeniu podstawowej wiedzy o środowisku i architekturze oraz wspomagających dokonywanie pozytywnych zmian w otoczeniu.

Gdybyśmy zajrzeli na takie lekcje do naszych północnych czy zachodnich sąsiadów, przekonalibyśmy się, że architektura i projektowanie nie są dziedzinami zarezerwowanymi dla fachowców, bowiem uczenie dzieci i młodzieży potrzeby dbania o jakość otoczenia, podejmowania mądrych wyborów odnośnie kształtowania otaczającego ich środowiska jest  w wielu krajach europejskich ważnym elementem edukacji obywatelskiej.

Od budowania z klocków do kreowania świata
Te ważne cele najłatwiej osiągnąć poprzez zapraszanie dzieci i młodzieży do projektów, które poprzez zabawę i wspólne działanie wprowadzają je w świat brył, faktur, kolorów, skali, pozwalają rozwijać świadomość współuczestnictwa i wpływu na przestrzeń wokół nich, budują ich wiedzę z zakresu architektury i sztuki.

Można zacząć od powiązania edukacji przestrzennej z matematyką, historią, fizyką czy geografią – poprzez budowanie brył geometrycznych, zapoznawaniu się z rozwojem cywilizacji poprzez zmiany w budownictwie i urbanistyce, uczenie się o siłach nacisku, itp.

Dzieci i młodzież czują się ważne i zmotywowane, gdy prosi się je o wyrażenie opinii i współudział w projektowaniu miejsc, takich jak szkoła czy plac zabaw. Chętnie włączają się także w akcje rewitalizacji przestrzeni brzydkich, zaniedbanych, opuszczonych, którym przywracają nową jakość, nowe życie.

Rozumieć to znaczy: mieć wpływ

„Szacunek do własnego środowiska świadczy o poziomie kultury narodu. Od wykształconej w młodym wieku wrażliwości na jakość otoczenia (…) zależą przyszłe zachowania związane z właściwym użytkowaniem przestrzeni naszego Kraju." - pisze w swoim artykule – manifeście Dariusz Śmiechowski, architekt, pomysłodawca wielu projektów edukacyjnych z tej dziedziny.
 
Dlatego też warto pomyśleć, co możemy zrobić, by w szkolnych programach pojawiały się częściej elementy edukacji przestrzennej. Nie chodzi bowiem o kolejny przedmiot, na którym wtłoczymy uczniom do głów wiedzę o historii i funkcji architektury, ale o budzenie świadomości poprzez praktyczne działania zachęcające do odważnego i odpowiedzialnego działania na rzecz swego otoczenia.

Akcje i projekty edukacyjne podejmowane przez środowiska architektów, projektantów, dizajnerów   m.in. w Wielkiej Brytanii i Niemczech, a także w Polsce prezentuje w piśmie i na stronie Autoportretu – piśmie o dobrej przestrzeni Anna Komorowska oraz na ciekawym blogu autorki. W kolejnym artykule z tego cyklu postaramy się zaprezentować Państwu kilka z nich.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie