Aby się nauczyć, trzeba zacząć działać

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez całe życieSzkoły stwarzają młodym ludziom możliwość nabywania podstawowej wiedzy teoretycznej. Jednak nie pomagają swoim uczniom w doskonaleniu umiejętności organizacyjnych oraz zdolności interpersonalnych, tak ważnych dla młodych ludzi. Gdzie więc młodzi ludzie mogą zadbać o rozwój osobisty? Na pewno mogą to zrobić w organizacjach pozarządowych.
 
Ten rodzaj aktywności pozwala na doskonały rozwój umiejętności miękkich, takich jak autoprezentacja, umiejętność pracy w grupie, planowanie, czy zarządzanie swoim czasem. Głównie dlatego, że działanie w takich organizacjach wiąże się z pracą przy realizacji projektów. Nauka i doskonalenie tych umiejętności odbywa się często w sposób nieformalny, podczas realizacji swoich zadań. Do obowiązków członków organizacji należy też reprezentowanie jej na zewnątrz, a wystąpienia publiczne to doskonała okazja, by poprawiać swoje umiejętności prezentacji.

Przygotowując projekty można zdobyć również szereg innych umiejętności. Każda z takich inicjatyw wiąże się z opracowaniem i wdrożeniem strategii promocji, rekrutacji uczestników, opracowaniem budżetu, pozyskaniem sponsorów czy patronów, a także rozwiązaniem problemów logistycznych. Bycie członkiem zespołu organizacyjnego czy koordynacja przedsięwzięcia pozwala na poznanie specyfiki zarządzania projektami, w trakcie których nieraz pojawia się potrzeba reagowania na zmiany czy rozwiązywania konfliktów w zespole. Tak naprawdę, proces ten w organizacjach jest prawie taki sam jak w dużych korporacjach. Ktoś kto nauczy się realizacji projektów jeszcze na etapie edukacji szkolnej, na pewno będzie szybciej wdrażał się w realia miejsca pracy, gdy już zacznie pracować.

W Polsce działa kilkadziesiąt organizacji młodzieżowych i studenckich. Ważnym aspektem działalności w takich organizacjach pozarządowych jest możliwość uczestniczenia w szkoleniach. Zazwyczaj są one stosunkowo tanie, bo trenerzy to członkowie tych organizacji, ale naprawdę dobrze przygotowane pod względem merytorycznym. Organizacje chętnie inwestują w swoich członków, wiedzą bowiem, że dobre przeszkolenie zaprocentuje w przyszłości. Szkolenia takie dotyczą zazwyczaj procesów projektowych i są  specjalistyczne. Część organizacji stawia też na rozwój osobisty i organizuje szkolenia dla liderów, które są skupione na rozwijaniu interpersonalnych zdolności, doskonaleniu mowy ciała, autoprezentacji czy motywacji. Tak szeroki wachlarz szkoleń pozwala na doskonały rozwój. Co więcej, trenerzy wychodzą poza ramy sztywnej edukacji i stosują nieszablonowe metody edukacji poza formalnej, dzięki czemu w łatwy i szybki sposób można opanować nowe wiadomości.

Gdzie można zacząć swoje działania? Istnieje wiele organizacji non-profit skierowanych do młodych ludzie, gdzie uczniowie czy studenci mogą rozpocząć swoją aktywność. Przy wyborze takiej organizacji warto wziąć pod uwagę jej profil działalności i specyfikę realizowanych wcześniej projektów. Jeśli nie jesteśmy do końca zdecydowani co chcielibyśmy w niej robić, warto poszukać organizacji interdyscyplinarnej, w ramach której można działać na wielu polach, jak np. AEGEE, czyli największa interdyscyplinarna organizacja studencka w całej Europie. Młodzież licealna również może się nią zainteresować, ponieważ od 2 lat realizowany jest specjalny projekt YOUrope needs YOU, w ramach którego organizowane są warsztaty dla licealistów. 

Naprawdę warto zaangażować się w działania organizacji młodzieżowych i studenckich, bo doświadczenie i umiejętności tam zdobyte pozwalają na lepszy start w dorosłość. Umożliwiają przygotowanie się do przyszłej pracy, a jednocześnie rozwój osobisty, nawiązanie nowych znajomości, realizowanie pasji i oczywiście... dobrą zabawę. 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie