Nowe technologie i narzędzia stwarzają dziś zupełnie nowe możliwości w procesie edukacji i bezpośrednio wpływają na podniesienie jakości tego procesu. Zamiast studiować grube podręczniki, często lepiej jest sięgnąć po narzędzia, które w przystępny sposób tłumaczą zasady funkcjonowania różnych obiektów czy zjawisk, z którymi spotykamy się na co dzień.
Studenci doceniają Internet w nauce
Badania przeprowadzone wśród amerykańskich studentów przez firmę Houghton Mifflin przyniosły dane dotyczące wykorzystania Internetu w procesie edukacji na uczelniach wyższych. 59% studentów potwierdza, że korzysta regularnie z narzędzi internetowych, które umożliwiają im bezpośrednie śledzenie programu nauczania i przygotowują do egzaminów.
Uczyć Internetu od małego
Wyniki badań realizowanych przez dwie amerykańskie instytucje non-profit – Common Sense Media i Cable in the Classroom wskazują, że dorośli Amerykanie dostrzegają znaczenie Internetu dla rozwoju swoich dzieci. Jak deklaruje 85% badanych rodziców - od małego starają się uczyć swoje dzieci, w jaki sposób korzystać i zachowywać się w Internecie.
Podcasting pomaga przyszłym nauczycielom
Podcasting ma pozytywny wpływ na rozwijanie zdolności pedagogicznych, pogłębianie wiedzy i kreatywności w nauczaniu przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych – dowiodły badania Uniwersytetu Stanowego w San Diego. Pedagodzy odnotowali także pozytywne opinie swych uczniów w związku z wykorzystaniem podcastów do celów edukacyjnych.
Internetowe korki
Po co ruszać się z domu na korepetycje, skoro jest Skype, Gadu-Gadu i poczta elektroniczna? Wystarczy znaleźć korepetytora, a o to przecież nietrudno. W sieci studenci różnych kierunków oferują korepetycje praktycznie na każdy temat. Najpopularniejsze są wszystkie języki świata – do konwersacji i ćwiczenia pisania Internet przecież w zupełności wystarcza.
Podcasty w nauce historii
Czy można nauczyć się historii powszechnej dzięki podcastom? Jak najbardziej. Przekonuje o tym cykl nagrań o cesarzach Bizancjum, przygotowany przez Larsa Brownwortha, nauczyciela z Nowego Jorku. Jest to świetnie opowiedziana historia Cesarstwa Bizantyjskiego w kilkunastu odcinkach, która z małego projektu rozwinęła się w duże przedsięwzięcie edukacyjne.
e-Studenci wskazują, co jest dla nich ważne
W epoce Web 2.0 zrozumienie potrzeb osób uczących się jest najważniejszym wyzwaniem dla wszystkich instytucji edukacyjnych. Nowy raport brytyjskiej Joint Information Systems Committee (JISC) „In Their Own Words” zwraca uwagę na korzyści, możliwości i wyzwania e-learningu pod kątem użytkownika.