Matematyka wczesnoszkolna w pytaniach i odpowiedziach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja matematyczna w klasach młodszych to bardzo ważna sprawa. Ważne, aby była prowadzona w sposób świadomy, aktywny, adekwatny do wieku rozwojowego dzieci. Niedobrze, jeśli edukacja matematyczna dzieje się tylko w podręcznikach, ćwiczeniach czy zeszytach. Niedobrze, jeśli skupia się jedynie na liczbach i rachowaniu.

Na temat metodyki edukacji matematycznej napisano już wiele. Ciągle jednak pojawia się wiele pytań, niejasności, co do jej przebiegu i realizacji. Czy pozwolić dzieciom liczyć na palcach? Jak uczyć dzieci dodawania i odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego? Niektórzy wracają do wzorców z podręczników sprzed lat i domagają się długich skomplikowanych zapisów. Niektóre strategie zostały już zakwestionowane przez metodyków. Pada pytanie, kiedy wprowadzać mnożenie? Czy trzeba uczyć tabliczki mnożenia na pamięć i jak to robić? Jak korzystać z chodniczka liczbowego czy tablicy liczbowej? Jak wyjaśnić czym jest liczba, a czym cyfra i jak poradzić sobie z nietypowymi zadaniami.

Szukajmy metodycznych odpowiedzi na te pytania, dociekajmy. Sięgajmy do literatury metodycznej, która jest dostępna oraz do wiedzy psychologicznej, która pozwoli nam dostosować narzędzia i metody do potrzeb rozwojowych najmłodszych uczniów. To ważne, aby nasi uczniowie otrzymali rzetelną skuteczną edukację matematyczną.

W moim wystąpieniu i prezentacji „Matematyka w pytaniach i odpowiedziach” na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2025 można znaleźć odpowiedzi na kilka nurtujących pytań oraz odesłanie do literatury metodycznej:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
 

Notka o autorce: Beata Skrzypiec jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku. Autorka bloga Nauczanka.edu.pl. Ekspertka ds. awansu zawodowego. Współautorka podręcznika "Ale to ciekawe". Należy do społeczności SuperbelfrzyMini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie