Edukacja matematyczna w klasach młodszych to bardzo ważna sprawa. Ważne, aby była prowadzona w sposób świadomy, aktywny, adekwatny do wieku rozwojowego dzieci. Niedobrze, jeśli edukacja matematyczna dzieje się tylko w podręcznikach, ćwiczeniach czy zeszytach. Niedobrze, jeśli skupia się jedynie na liczbach i rachowaniu.
Na temat metodyki edukacji matematycznej napisano już wiele. Ciągle jednak pojawia się wiele pytań, niejasności, co do jej przebiegu i realizacji. Czy pozwolić dzieciom liczyć na palcach? Jak uczyć dzieci dodawania i odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego? Niektórzy wracają do wzorców z podręczników sprzed lat i domagają się długich skomplikowanych zapisów. Niektóre strategie zostały już zakwestionowane przez metodyków. Pada pytanie, kiedy wprowadzać mnożenie? Czy trzeba uczyć tabliczki mnożenia na pamięć i jak to robić? Jak korzystać z chodniczka liczbowego czy tablicy liczbowej? Jak wyjaśnić czym jest liczba, a czym cyfra i jak poradzić sobie z nietypowymi zadaniami.
Szukajmy metodycznych odpowiedzi na te pytania, dociekajmy. Sięgajmy do literatury metodycznej, która jest dostępna oraz do wiedzy psychologicznej, która pozwoli nam dostosować narzędzia i metody do potrzeb rozwojowych najmłodszych uczniów. To ważne, aby nasi uczniowie otrzymali rzetelną skuteczną edukację matematyczną.
W moim wystąpieniu i prezentacji „Matematyka w pytaniach i odpowiedziach” na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2025 można znaleźć odpowiedzi na kilka nurtujących pytań oraz odesłanie do literatury metodycznej:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"
Notka o autorce: Beata Skrzypiec jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku. Autorka bloga Nauczanka.edu.pl. Ekspertka ds. awansu zawodowego. Współautorka podręcznika "Ale to ciekawe". Należy do społeczności SuperbelfrzyMini.