Deklaracja Otwartej Edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image22 stycznia 2008 r. ogłoszono tekst Kapsztadzkiej Deklaracji Otwartej Edukacji, która zachęca nauczycieli i uczniów do dzielenia się przez Internet własnymi opracowaniami edukacyjnymi, dokonywania tłumaczeń i wykorzystywania tworzonych zasobów w celach edukacyjnych. Tekst Deklaracji mogą podpisywać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

 

W tworzącym się globalnym społeczeństwie informacyjnym zasoby edukacyjne powinny być dostępne dla każdego, niezależnie od jego rasy, dochodów czy miejsca zamieszkania.

 

Kapsztadzka Deklaracja Otwartej Edukacji jest częścią dynamicznego ruchu, którego celem jest uczynienie światowych zasobów edukacyjnych bardziej dostępnymi i elastycznymi dla ich użytkowników. Zdaniem autorów Deklaracji te materiały edukacyjne, które są finansowane ze źródeł publicznych, powinny być wolno dostępne w Internecie, co będzie sprzyjało wyrównywaniu szans w dostępie do wysokiej jakości, aktualnych zasobów i ciągle ulepszanych pomocy naukowych.

 

Otwarta edukacja, głównie za sprawą wykorzystania Internetu i społeczności internetowych, oznacza nowe podejście do procesu nauczania, w którym ludzie uczą się wspólnie tworząc i kształtując wiedzę.

 

Jak zauważył Jimmy Wales, założyciel Wikipedii, Wiki i jeden z autorów Deklaracji, „dzięki otwartej edukacji każda osoba na Ziemi może mieć dostęp i jednocześnie wzbogacać gigantyczne zasoby wiedzy. Każdy z nas może innych czegoś nauczyć, każdy z nas może się nauczyć czegoś nowego.”


Przeczytaj polskie tłumaczenie tekstu Deklaracji

 

I ty możesz podpisać tekst Deklaracji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie