Deklaracja Otwartej Edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image22 stycznia 2008 r. ogłoszono tekst Kapsztadzkiej Deklaracji Otwartej Edukacji, która zachęca nauczycieli i uczniów do dzielenia się przez Internet własnymi opracowaniami edukacyjnymi, dokonywania tłumaczeń i wykorzystywania tworzonych zasobów w celach edukacyjnych. Tekst Deklaracji mogą podpisywać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne.

 

W tworzącym się globalnym społeczeństwie informacyjnym zasoby edukacyjne powinny być dostępne dla każdego, niezależnie od jego rasy, dochodów czy miejsca zamieszkania.

 

Kapsztadzka Deklaracja Otwartej Edukacji jest częścią dynamicznego ruchu, którego celem jest uczynienie światowych zasobów edukacyjnych bardziej dostępnymi i elastycznymi dla ich użytkowników. Zdaniem autorów Deklaracji te materiały edukacyjne, które są finansowane ze źródeł publicznych, powinny być wolno dostępne w Internecie, co będzie sprzyjało wyrównywaniu szans w dostępie do wysokiej jakości, aktualnych zasobów i ciągle ulepszanych pomocy naukowych.

 

Otwarta edukacja, głównie za sprawą wykorzystania Internetu i społeczności internetowych, oznacza nowe podejście do procesu nauczania, w którym ludzie uczą się wspólnie tworząc i kształtując wiedzę.

 

Jak zauważył Jimmy Wales, założyciel Wikipedii, Wiki i jeden z autorów Deklaracji, „dzięki otwartej edukacji każda osoba na Ziemi może mieć dostęp i jednocześnie wzbogacać gigantyczne zasoby wiedzy. Każdy z nas może innych czegoś nauczyć, każdy z nas może się nauczyć czegoś nowego.”


Przeczytaj polskie tłumaczenie tekstu Deklaracji

 

I ty możesz podpisać tekst Deklaracji.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie