Uradzili w Radzie Europy, że WI-FI jest szkodliwe dla uczniów...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiNie, to nie 1 kwietnia. To jest prawdziwe europejskie reality (show). Otóż eksperci Rady Europy (międzynarodowej organizacji rządowej, skupiającej większość państw Europy) zaproponowali niedawno projekt rekomendacji dla krajów członkowskich, aby w szkołach zabronić używania Wi-Fi i telefonów komórkowych. Pewnie chcieli dzieciom zrobić taki prezent na 1 czerwca.
 
Eksperci uznali, że telefony komórkowe i bezprzewodowe oraz sieci bezprzewodowe w szkołach powinny być zakazane, ponieważ stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi. Wprawdzie eksperci mieli do dyspozycji tylko sygnały o potencjalnej szkodliwości, ale nie przeszkodziło im to wezwać rządy krajów do natychmiastowej akcji mającej na celu ochronę uczniów. Co ciekawe, postanowili nie brać pod uwagę dotychczasowych rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia, które wyraźnie wskazują, że promieniowanie elektromagnetyczne stanowi niewielkie lub wręcz żadne zagrożenie dla zdrowia ludzi.

Wierzyć się nie chce, że w XXI wieku znajdują się jeszcze eksperci, którzy publicznie mogą głosić takie, nie bójmy się tego powiedzieć, głupoty. Powinni przecież również zakazać: wożenia uczniów samochodami (ze względu na zagrożenie wypadkami) i autobusami (bo ile uczniów ginie lub jest rannych w wypadkach autobusów np. wiozących ich na ferie), organizacji wycieczek szkolnych (potencjalne zagrożenie wypadkami i kontuzjami), organizacji jakichkolwiek eksperymentów w szkole na lekcjach chemii (straszne potencjalne zagrożenie dla zdrowia uczniów) i koniecznie trzeba skreślić wychowanie fizyczne (strasznie straszne zagrożenie dla zdrowia uczniów ze względu na kontuzje). Ponadto należy zamknąć wszystkie sklepiki szkolne (bo wiadomo, że tam się sprzedają wyłącznie produkty szkodliwe dla zdrowia uczniów). Takich zagrożeń pewnie jeszcze mógłbym wiele podpowiedzieć ekspertom Rady Europy, będą mieli nad czym debatować...

Mój komentarz do tego jest prosty: znowu mamy do czynienia z najprostszym i potencjalnie najbardziej szkodliwym dla uczniów rozwiązaniem - zakazać. Bo po co się wysilać i wymyślać jakieś bardziej złożone rozwiązania, które ustalałyby ogólne i szczegółowe ramy korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach. A z wi-fi to sprawa jest jeszcze bardziej złożona - przecież jako społeczeństwo informacyjne zmierzamy do rozwiązania, w którym sieć będzie dostępna wszędzie. Czyli sieć bezprzewodowa w różnych wersjach (słabszych czy silniejszych) będzie i tak docierać do każdej osoby. A akurat w szkole, powinno to nastąpić najszybciej, ponieważ potencjał sieci w kształceniu pozostaje ciągle wykorzystany w niewielkim stopniu w polskich szkołach. 

Projekt rekomendacji dostępny jest tutaj. Na szczęście Rada Europy nie ma żadnej mocy sprawczej, bo to nie jest ciało unijne, które miałoby narzędzia prawne do narzucania rozwiązań krajom członkowskim. Ale swoją drogą wcale nie jestem pewien, że ktoś w UE nie podchwyci tego pomysłu. Skoro można prostować banany i ogórki normami prawnymi...
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie