Po chwilowym wzroście świadomości ekologicznej w polskim społeczeństwie przyszło zahamowanie nastrojów. Napływ obojętnych postaw, niski poziom wiedzy na temat podstawowych pojęć, brak wiary w sprawczość regulacji prawnych - taki obraz klaruje się na podstawie najnowszej 7. edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research.

Monitorowanie procesu nauczania oraz motywacja ucznia poprzez przyznawanie sprawności, wzorowane na systemie harcerskim, to podejście, które może przynieść wiele korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom. W tym modelu, podobnie jak w harcerstwie, uczniowie zdobywają "sprawności/odznaki” za osiąganie konkretnych umiejętności i wiedzy, co motywuje ich do dalszej nauki i samodoskonalenia.

Aż 78% rodziców uważa, że szkoły publiczne nie przygotowują dzieci do swobodnej komunikacji w języku obcym, a zdaniem 83% to zajęcia dodatkowe okazują się w tym zakresie bardziej skuteczne – wynika z najnowszego raportu National Geographic Learning Polska. Alarmujące dane jasno pokazują rosnącą przepaść między oczekiwaniami społeczeństwa a rzeczywistością polskiego systemu edukacji językowej.

Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł, że warto byłoby wprowadzić do szkół więcej myślenia filozoficznego. Takiego, które nie daje gotowych odpowiedzi, ale uczy zadawania pytań. Takiego, które rozwija ciekawość, uważność, refleksyjność. Takiego, które przygotowuje do życia, nie tylko do pracy. A tymczasem… Ministerstwo Edukacji robi coś dokładnie odwrotnego.

Zarówno przedszkolaki, jak i uczniowie młodszych klas szkoły podstawowej chętnie zgłębiają przyrodniczą wiedzę, jeśli mogą otrzymywane informacje od razu testować lub doświadczać ich w zabawie. Pobierz materiały edukacyjne opracowane w ramach kampanii „Bioróżnorodnie połączeni” Ministerstwa Klimatu i Środowiska i przenieś się ze swoimi podopiecznymi w świat przyrody, podążając tropami zwierzęcych bohaterów kampanii.

Współczesna szkoła potrzebuje narzędzi dopasowanych do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Odpowiedzią na te potrzeby jest Misja Edukacja - program edukacyjny Banku BNP Paribas, realizowany we współpracy z partnerami merytorycznymi. Został stworzony z myślą o nauczycielach klas 1–6 szkół podstawowych i ich uczniach. Celem programu jest wspieranie edukacji społeczno-ekonomicznej oraz rozwój u dzieci kompetencji przyszłości - takich jak empatia, współpraca, przedsiębiorczość i odpowiedzialność społeczna.

W szkole zdecydowaną większość decyzji dotyczących nauki podejmuje nauczyciel, a nie uczniowie, to on dyktuje tempo, wybiera zasoby, a często wskazuje ścieżkę nauki. W tym wpisie kilka pomysłów, które mogą poprzez wybór pomóc uczniom w głębszym uczeniu się.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie