fot. Jolanta Okuniewska, CC-BY-SA

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek jak piszą w zeszytach dzieci w innych krajach? Czy ciekawiło Was jakie mają zeszyty? Nie? Mnie też jakoś to nie interesowało, dopóki nie trafiłam na zajęcia do klasy drugiej w fińskiej szkole.

fot. Librus sp. z o.o.

Kiedy patrzę za siebie, to trudno mi uwierzyć, że to już prawie 30 lat odkąd stanęłam przy tablicy, lecz nie jako uczennica, a przed moimi uczniami... Jeszcze pamiętam ich imiona i twarze. Pamiętam też słowa mojej opiekunki: „nauczyciel, który przestaje się doskonalić, nie stoi w miejscu – on się cofa”. Nigdy nie chciałam być tą, która się cofa. Od pierwszych miesięcy zdobywałam „kolejne szlify” – kursy, warsztaty, szkolenia, studia podyplomowe, literatura… I tak zostało do dziś. Za plecami trzy potężne segregatory potwierdzające moje słowa, a we mnie pytanie, co dalej?

fot. Urszula Sobczyk / Muzeum Etnograficzne w Krakowie

W szkole jest miejsce na sztukę, z tym że zbyt rzadko szkoła korzysta z okazji, aby włączać szerzej sztukę w realizację podstawy programowej. Projekt „Alfabet” został uruchomiony przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie (MEK) z myślą o uczniach przygotowujących się do nowej matury ustnej z języka polskiego i pracujących z nimi nauczycielach. Jego celem było stworzenie narzędzi wzbogacających metody edukacji polonistycznej o techniki artystyczne oraz zachęcających młodzież do uczestnictwa w sztuce rozumianej jako medium, za pomocą którego możliwe jest komunikowanie się ze światem, lepsze rozumienie doświadczanych trudności i związanych z nimi emocji.

archiwum Kulczyk Foundation/fot.Tatiana Jachyra

Edukacja Globalna - Efekt Domina: innowacyjne scenariusze lekcji o współczesnym świecie trafią do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce. To pakiet materiałów, które zainteresują uczniów i skłonią do rozmów o wyzwaniach świata, w którym żyjemy. Pomogą nam lepiej go rozumieć i dostrzegać różne zależności, których zwykle nie dostrzegamy. Zachęcamy do szerokiego wykorzystania ich na lekcjach wychowawczych i innych przedmiotach, w których poruszamy wątki globalizacji.

Zajęcia w szkole w Zimbabwe. Dzięki zbudowaniu małej elektrowni wodnej na okolicznej rzece, placówka może działać również po zmroku. W ten sposób dzieciom łatwiej pogodzić obowiązki domowe i naukę. Zdjęcie: Practical Action

Świat i jego problemy są dziś szczególnie blisko nas. Tydzień Edukacji Globalnej, coroczna europejska inicjatywa, zwraca uwagę na potrzebę edukacji na temat wyzwań współczesności, a przede wszystkim kształtowanie postaw otwartości, zaangażowania i odpowiedzialności za rzeczywistość. W tym roku TEG odbywa się od 16 do 22 listopada pod hasłem „Równość – od słów do czynów”.

fot. Centrum Nauki Kopernik

Centrum Nauki Kopernik poszukuje nowych form i formatów działań, bada i testuje innowacyjne rozwiązania edukacyjne, opracowuje nowe modele oraz wspiera ich wdrażanie. Do takich należy eksperymentalny program FabLab@ School.pl tworzony we współpracy z Transformative Learning Technologies Lab (TLTL) Uniwersytetu Stanforda. To jeden z najbardziej innowacyjnych ośrodków badań procesów uczenia się na świecie. Dzięki podpisanemu porozumieniu FabLab powstanie w Koperniku.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

To ważne, by od najmłodszych lat kształtować u dzieci uczucia patriotyczne i poczucie przynależności narodowej. Ale obchody Święta Niepodległości nie powinny kończyć się na uroczystej, pompatycznej akademii na sali gimnastycznej. Można o niepodległości i patriotyzmie rozmawiać częściej, niejako przy okazji, a wykorzystać w tym celu także rozmaite narzędzia TIK w sieci www. Tylko niech rozmowa o niepodległości i patriotyzmie nie kończy się z końcem 11 listopada.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie