Nauczyciel naprawia świat

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakub Niewiński został laureatem Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, która jest przyznawana jest nauczycielom i nauczycielkom uczącym w duchu tolerancji, otwartości i równości. Nagrodę od dziewięciu lat przyznają Centrum Edukacji Obywatelskiej i Stowarzyszenie Dzieci Holocaustu.

Jakub Niewiński to nauczyciel w Gimnazjum nr 1 w Murowanej Goślinie. Choć uczy języka polskiego, etyki i wychowania do życia w rodzinie, na liście tej brakuje najważniejszego „przedmiotu”, którego naucza: tolerancji.

„Naprawianie świata poranionego nienawiścią wobec Innego jest moim obowiązkiem Nagroda to nie tylko ważny tytuł w moim CV, ale jeszcze głośniejsze wołanie mnie po imieniu, bym robił to skuteczniej, z większą determinacją, zachęcając uczniów, rodziców i nauczycieli do aktywnej postawy na rzecz otwartego społeczeństwa i niezgody na wszelkie przejawy rasizmu, ksenofobii, antysemityzmu i homofobii" – mówił laureat.

Niewiński przez trzy lata prowadził autorską klasę interdyscyplinarną łączą edukację antydyskryminacyjną z edukacją na rzecz praw człowieka. Wraz z uczniami z Polski, Gruzji, Armenii i Malty zorganizował Międzykulturową Akademię Otwartości „Od potrzeb do marzeń”. Jest absolwentem Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, ambasadorem Muzeum Historii Żydów Polskich.

Poza laureatem, który otrzyma 15 000 zł, kapituła Nagrody wskazała także dziewięcioro wyróżnionych nauczycieli i nauczycielek: Urszulę Antosz-Rekucką, Bogusławkę Groblewską-Durajską, Olgę Gronowską-Pszczołę, Pawła Tomasza Janickiego, Magdalenę Lewkowicz, Adama Musiała, Monikę Niedźwiecką, Jolantę Piekarską i Katarzynę Zabłocką.

Nominowanym do Nagrody nauczycielom i nauczycielkom gratulacje złożyła minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. Odpowiadając na przewrotnie zadane pytanie „po co w ogóle polskiej szkole tacy nauczyciele, którzy sprawiają same kłopoty?”, minister odniosła się do sprawy uchodźców i wskazała, że szkoła nigdy tak bardzo nie potrzebowała nauczycieli, którzy są ekspertami w dziedzinie wielokulturowości i praw człowieka.

"Naprawianie świata zawsze jest cenne, ale teraz z pewnością będzie bardziej widoczne. Ta praca nigdy się nie kończy" – podsumowała Joanna Kluzik-Rostkowska.

Nagroda im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” organizowana jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Stowarzyszenie Dzieci Holocaustu w Polsce dzięki wsparciu Fundacji Signum, Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie i darczyńców indywidualnych. Patronat nad konkursem objął Minister Edukacji Narodowej i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Partnerem Nagrody jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie