Kto stoi w miejscu, ten się cofa. Tym bardziej, że świat bardzo dynamicznie się zmienia. Jak sprawdzać wiedzę i umiejętności w czasach generatywnej sztucznej inteligencji? I co uznać za ważne w wiedzy i umiejętnościach? Pytanie niezwykle aktualne. Stawiam je sobie, bo chcę coś zmienić w tradycyjnej dydaktyce akademickiej. Nie sposób dłużej udawać, że nie ma smartfonów, internetu, kształcenia online i licznych narzędzi AI.
Komu pomaga ocena kształtująca?
Ocena kształtująca wypełnia cele oceniania zawarte w dokumentach prawnych, dotyczących oceniania. Ocena ma pomoc uczniowi w uczeniu się, określić, co uczeń zrobił dobrze, a co źle i dać mu wskazówki do rozwoju. Ocena kształtująca służy nie tylko uczniowi, ale też nauczycielowi.
Nauczyciele szyją dla WOŚP po raz czwarty
Ogromne, kolorowe i niepowtarzalne Pożeracze Smutków Giganty powracają na aukcje Allegro, by wesprzeć 33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Do wylicytowania jest aż 170 pluszaków, które zostały stworzone z miłością przez nauczycieli i nauczycielki z całej Polski. Każda maskotka to małe dzieło sztuki i ogromny gest wsparcia! Czy uda się pobić zeszłoroczny rekord? Wszystko na to wskazuje – emocje rosną, a licytacje wciąż trwają!
Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Druga strategia oceniania kształtującego mówi o pozyskiwaniu i wykorzystywaniu opinii uczniów: "Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą". Jest to interwencja w nauczanie, która profesor John Hattie uznaje za najbardziej skuteczną, czyli poprawiającą wyniki nauczania. Wskaźnik wynikający z badań dla tej interwencji wynosi – 0,9.
Stacja Galaxy – bezpieczna podróż po cyfrowym świecie w domu i w szkole
Jak wprowadzać najmłodszych w świat internetu i sprawić, by czuli się tam bezpiecznie? Jak zrobić to jakościowo - zgodnie z najlepszą współczesną wiedzą, popartą wiarygodnymi badaniami oraz zgodnie z rekomendacjami uznanych ekspertów i ekspertek. To pytanie często zadają sobie nauczyciele i nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. Odpowiedź na te wyzwania niesie program edukacyjny „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”.
Jak pomóc uczniom w ich poczuciu kompetencji?
Teoria autodeterminacji (lub inaczej samostanowienia) mówi o trzech zasadniczych potrzebach każdego uczącego się. Są to: poczucie kompetencji, autonomii i więzi. Moim zdaniem warto zacząć właśnie od kompetencji, bo tylko wierząc, że jesteśmy w stanie się czegoś nauczyć, możemy się uczyć.
Warsztatownia, czyli zrób to sam/a
Warsztatownia / Majsterkownia / Stolarnia… czyli szkolne pomieszczenie, gdzie uczniowie korzystając z różnych narzędzi (młotki, wiertarki, wkrętarki, piły etc.) uczą się m.in. obróbki drewna. Możemy taką pracownię stworzyć w każdej szkole. Zdobyte w niej umiejętności przydadzą się naszym uczniom.