W podstawie programowej dla szkół podstawowych[1] wprowadzonej w wyniku reformy z 2017 roku metoda projektu zajmuje szczególne miejsce. Projekt edukacyjny jest w niej wskazany jako zalecany sposób realizacji treści podstawy większości przedmiotów. Zaangażowanie w projekt ma duże znaczenie dla rozwoju kompetencji kluczowych i stanowi doskonałą okazję do wprowadzania uczniów w idee i praktykę działań na rzecz bardziej zrównoważonego świata.

Obserwując pracę uczniów na lekcjach można zauważyć, że nawet gdy uczniowie pracują w grupie, to raczej zgadzają się na polecenia nauczyciela lub dominującego ucznia, a nie są entuzjastycznie nastawieni do samodzielnego myślenia i współpracy. Mało dyskutują i przyjmują jakiekolwiek propozycje, aby tylko uporać się z rozwiązaniem.

Metoda projektu jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.

Warto rozmawiać. Ta uniwersalna zasada sprawdza się praktycznie we wszystkich organizacjach i inicjatywach. Nie inaczej sprawa ma się ze szkołą. Rozmowa to sposób, by uczyć uczniów i uczennice, że ich opinie i uczucia są ważne i warto tworzyć przestrzeń do ich wyrażania. Dzięki niej uczą się oni aktywnego słuchania i empatii, czyli umiejętności, które będą procentować przez całe ich życie. Dobra rozmowa otwiera na poglądy innych, poszerza horyzonty i uczy, jak konstruktywnie i z szacunkiem dyskutować. Kształtują się dzięki niej kompetencje kluczowe. Wreszcie: to przecież niezastąpiony sposób na to, by zaangażować uczniów i uczennice w prowadzoną lekcję. Szczególne zaangażowanie może przynieść rozmowa na tematy ważne, aktualne i budzące emocje, również poza szkołą.

Trafiają się czasami takie lekcje, podczas których uczniowie stawiają sobie za cel zaskoczenie nauczyciela. Czasami mają w zanadrzu kłopotliwe pytanie, innym razem planują „wrzucić” jakiś temat, dzięki któremu „przegada się” całe zajęcia. Co w takiej sytuacji począć?

Cztery dni, ponad 800 wystawców, więcej niż 100 innowacyjnych startupów oraz prawie 35000 zwiedzających. Tak w liczbach przedstawia się Bett Show 2020 w Londynie, czyli największe na świecie targi dotyczące edukacji i technologii. Wśród licznych stoisk należących do wystawców z całego świata w tym roku zobaczyć można było polskie banery, rodzime nazwisko na plakietce lub inny dowód wskazujący na to, że polska reprezentacja firm edukacyjnych podczas tegorocznej edycji była widoczna i liczna.

Nauka czytania i pisania wcale nie jest nudna. Czy zawsze musimy czytać z podręcznika? Niekoniecznie!

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Irena
    To wszytko nieprawda . Skąd te wnioski?
  • Written by Agnieszka Chomicka Bosy
    Świetny, prawdziwy tekst. Dziękuję!
  • Written by Edward Łagowski
    Bardzo dziękuję za ten artykuł i zawarte w nim pomysły. Na pewno niektóre z nich zastosuję.
  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie