Nowe niebo, żywa wystawa. Nowości w Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Planetarium po remoncie gwarantuje jeszcze bardziej emocjonujące, kosmiczne doświadczenia. Na wystawie „Trucizny. Supermoce natury” można podglądać dzikie zwierzęta, a w laboratoriach i Majsterni pojawiły się nowe zajęcia dla klas. Kopernik przygotował na wiosnę nowe atrakcje dla różnych grup wiekowych.

Efekt 3D bez okularów

Planetarium w Koperniku przeszło wielką modernizację. Prowadzący pokaz może teraz zabrać widzów w podróż do dalekich gwiazd, księżyców Marsa i Jowisza czy czarnych dziur, korzystając z precyzyjnych modeli 3D tych obiektów. Ekscytujące doświadczenia gwarantują także przeloty wśród asteroid oraz trójwymiarowe deszcze meteorów.

Nowe oprogramowanie umożliwia tworzenie realistycznych symulacji kosmicznych na żywo. Wygodnie siedząc na widowni, przeniesiecie się w najdalsze zakątki Kosmosu. Będziecie rozganiać chmury, machając rękami i uchylać się przed asteroidami. Dzięki nowym projektorom dostrzeżecie większą gamę kolorów. Obraz jest także bardziej płynny, a nawet znane już widzom filmy wyglądają teraz tak, jakby przeszły remastering. Nowością jest również możliwość generowania realistycznych i trójwymiarowych zjawisk pogodowych – rzęsistych deszczów, chmur, zamieci śnieżnych. 

Repertuar Planetarium jest zróżnicowany i obejmuje propozycje zarówno dla przedszkolaków, jak i uczniów szkół ponadpodstawowych. Planując wizytę, należy wybrać tytuł filmu, a jego projekcja zawsze jest poprzedzona pokazem nieba, dotyczącym aktualnie widocznych z Ziemi gwiazdozbiorów, planet, a także ciekawych miejsc w odległym Kosmosie. Prezenterzy dostosowują styl, sposób prowadzenia, a także poziom trudności do konkretnej grupy. Zawsze wchodzą w dialog z uczniami, zadają pytania, a także odpowiadają na pytania z sali. 

Od kwietnia w Planetarium można oglądać dwa nowe filmy: 

  • "Dinozaury: historia przetrwania" - to propozycja dla najmłodszych – przedszkolaków i uczniów klas 1-3. Podróżując do czasów gigantycznych gadów, dzieci zobaczą, jak wyglądała wtedy Ziemia. Poznają ewolucję tych niesamowitych zwierząt na przestrzeni milionów lat, w efekcie której powstały gigantyczne gady, opancerzone bestie i superdrapieżniki. Prześledzą ich życie do dnia, w którym kataklizm spowodował masową zagładę na Ziemi. Jednak nie wszystko jeszcze stracone. Widzowie odkryją także klucz do przetrwania dinozaurów.
  • „Czarne dziury: nieznane horyzonty” to film dla starszych uczniów, ukazujący aktualny stan naszej wiedzy o tych obiektach. Czarne dziury są prawdopodobnie najbardziej niezwykłymi obiektami w kosmosie – powstają w wyniku gwałtownych eksplozji bardzo masywnych gwiazd, zakrzywiają czasoprzestrzeń wokół siebie, pochłaniają materię i wytwarzają fale grawitacyjne, które można zarejestrować na Ziemi. Odkrywanie ich tajemnic jest jednym z najbardziej ekscytujących wyzwań w historii ludzkości. 

Pełen repertuar Planetarium dostępny jest na stronie www: Planetarium | Centrum Nauki Kopernik.

Wizytę z Planetarium można połączyć ze zwiedzaniem Wystaw. Cena biletu grupowego to 46 zł od osoby.


Fot. Wystawa w Centrum Nauki Kopernik „Trucizny. Supermoce natury”

Z żądłem w ogonie

Na wystawie czasowej uczniowie mogą przyjrzeć się bliżej przedstawicielom 30 gatunków jadowitych zwierząt (pająków, żab, węży, jaszczurek) oraz poznać ich niezwykłe zdolności i zwyczaje. Zwiedzanie wystawy wspiera rozwój kluczowych kompetencji i dostarcza młodzieży nowych informacji. Wpływa na postrzeganie i kształtowanie relacji z naturą, wzmacnia umiejętność samodzielnego uczenia się.

Fot. Wystawa w Centrum Nauki Kopernik „Trucizny. Supermoce natury”

Uczniowie poznają strategie przetrwania organizmów wyposażonych w toksyny. Dowiedzą się też, jak chronić się przed działaniem toksyn i w jaki sposób naukowcy wykorzystują te substancje do produkcji leków. Jad bowiem może nie tylko zagrażać życiu, ale także je ratować. Eksperci badają poszczególne toksyny i odkrywają mechanizmy, za pomocą których różne białka kierują rozmaitymi funkcjami życiowymi na poziomie komórkowym. Substancje blokujące system nerwowy są wykorzystywane w lekach przeciwbólowych, a związki rozrzedzające krew – w kardiologii.

Więcej o wystawie czasowej: Trucizny. Supermoce natury | Centrum Nauki Kopernik.

Konstrukcje i eksperymenty

Na uczniów klas 1-3 szkół podstawowych czekają zajęcia w Majsterni, oparte na konstruowaniu. Trwają one 45 minut, a scenariusze angażują dzieci do kreatywnego myślenia, współpracy w grupie i testowania swoich pomysłów. Można wybrać jeden z dwóch tematów: znany już „BudujeMY muzykę” oraz nowy – „BudujeMY mosty”. 

Starsze klasy (7-8 szkół podstawowych oraz szkół średnich) mogą uczestniczyć w zajęciach w Laboratorium Edukacji o Planecie i Laboratorium Edukacji o Nowych Technologiach. Poruszane są w nich ważne tematy (dotyczące nowych technologii, kryzysu klimatycznego, bioróżnorodności), które nie weszły lub czekają na wejście do programów nauczania. 

Małe grupy (do 16 osób, z klas 5+) doskonale będą się w Wytwórni. Z zajęć każdy wyjdzie z własnoręcznie zrobioną lampką, uszytym przez siebie plecakiem albo obrazem stworzonym techniką cyjanotypii.

Scenariusze zajęć powstają w ramach działań badawczo-rozwojowych Kopernika. W ich projektowaniu biorą udział nauczyciele, eksperci edukacyjni oraz naukowcy.  

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie