Ich pasją jest programowanie i matematyka. Marzą o studiach w Cambridge, Princeton czy Oxford, by wygrać olimpiadę lub stworzyć przełomową technologię. Chcą odkrywać tajniki geometrii analitycznej, sztucznej inteligencji i kodowania, aby z pomocą nowoczesnych technologii zmienić wspólnie świat. Kim są uczniowie nowatorskiego programu tutoringowego Meet IT? Właśnie ruszyły zapisy na interaktywne zajęcia online, których celem jest odkrywanie własnych możliwości.

Rozmowy uczniów są ważnym, a często wręcz niezbędnym warunkiem wartościowego ucznia się. Mówi o tym też druga strategia oceniania kształtującego: Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.

Szkoły i nauczyciele znajdują się obecnie w szczególnym momencie, w którym ich historyczne, podstawowe funkcje – dostarczania wiedzy dzieciom i młodzieży oraz stymulowanie rozwoju umysłowego – nie są realizowane już wyłącznie w placówkach edukacyjnych, ale coraz częściej poza nimi – m.in. w różnych instytucjach edukacyjnych czy kulturalnych. Pandemia jeszcze tylko uwidoczniła tę zmianę – gdy uczenie „szkolne” wiosną przeniosło się do domów (i tam spadło na barki rodziców) oraz – co istotniejsze – do internetu.

Kiedy wpiszemy w przeglądarkę internetową hasło: Dzień Kropki, pojawi się mnóstwo artykułów, pomysłów na ten dzień. Dla mnie tak naprawdę Dzień ten ustanowiono po to, by na chwilę zatrzymać się i zwrócić moją uwagę jak wiele talentów drzemie w moich uczniach, wreszcie w nas-dorosłych. Często jednak o tym zapominamy, więc może International Dot Day (15 września) jest właśnie dla nas, pędzących, zapominających często o tym co tak naprawdę w naszym życiu ważne. Człowiek znających swoją wartość, rozwijający swoje pasje i zamiłowania to człowiek spełniony. A człowiek spełniony to człowiek szczęśliwy. Czyż nie wpływa to na nasze relacje z innymi ludźmi? Na nasze podejście do życia, do pracy, nauki…i można by tu wymieniać jeszcze wiele.

Pandemia wywołała spore zamieszanie w polskim szkolnictwie. Nauczyciele szkół publicznych pracując zdalnie zaczęli wykorzystywać alternatywne metody nauczania. Przyglądać się uważnie podstawie programowej, szukać alternatywy dla szkolnego podręcznika oraz sposobu na przykucie uwagi uczniów. Czy to właśnie alternatywne metody pozwoliły nam przetrwać ten trudny okres? Jak są one postrzegane przez rodziców i naczycieli? Czy po miesiącach zdalnej edukacji jesteśmy bardziej otwarci na wdrożenie nowych rozwiązań w polskich szkołach? W dniach 24-25 września odbędzie się X edycja Kongresu E(x)plory „Edukacje dla innowacji. Innowacje w edukacji”. Całe wydarzenie po raz pierwszy w całości będzie można oglądać w Internecie.

Tegoroczny powrót do szkoły to nowe wyzwania dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Zapewnienie wysokiej jakości edukacji, pełnej kreatywności i zabawy możliwe będzie, jeśli nauczymy się funkcjonowania w zmienionej rzeczywistości edukacyjnej. Do tego niezbędne nam będą technologie edukacyjne i zasoby, z których będzie można korzystać podczas nauki w szkole lub w domach. W ramach programu STEM Kindloteka do końca 2020 r. zostanie otwartych 35 nowych przestrzeni do nauki. Rusza także kolejna edycja zajęć online dla dzieci i dorosłych.

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie