„Porozmawiajcie w parach” jest techniką nauczania ogólnie znaną wśród nauczycieli, promuje ją też ocenianie kształtujące. Mimo, że jest znana, nie do końca wykorzystujemy jej potencjał. W tym wpisie przedstawię więcej korzyści płynących z jej stosowania.
Program Asy Internetu – ruszyła nowa edycja programu
W dobie powszechnego dostępu do internetu, który przenika wszystkie aspekty naszego życia, kluczowe jest zrozumienie, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z niego korzystać. Internet stwarza ogromne możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy i kreatywności, ale jednocześnie niesie ze sobą wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Fundacja Szkoła z Klasą, przy wsparciu Google.org, od 2018 roku realizuje bezpłatny program edukacyjny Asy Internetu, który wspiera nauczycieli i edukatorki w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa wśród uczniów. Program opiera się na wartościach takich jak: rozsądek, uważność, siła (asertywność), życzliwość i odwaga, które pomagają młodym ludziom korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny. W programie wspieramy kształtowanie krytycznego myślenia, współpracy, komunikacji, ale również praktycznych umiejętności związanych z byciem online.
NVC w przedszkolu: klucz do empatycznej komunikacji – świadectwa
W pracy przedszkolnej codziennie napotykamy na wyzwania związane z komunikacją i budowaniem relacji z dziećmi. Jednym z kluczy do sukcesu okazuje się empatyczna komunikacja, znana również jako Porozumienie bez Przemocy (NVC – Nonviolent Communication). Jest to proces wymagający czasu i cierpliwości, ale efekty które przynosi, są niezwykle wartościowe. Warto włożyć wysiłek w naukę i praktykowanie tej metody. Ważne jest by mimo dni zwątpienia trwać w tej formie komunikacji – a szczególnie w uważnym słuchaniu.
Wyjściówki
Wyjściówki to świetny sposób na podsumowanie lekcji, refleksję ucznia na temat tego, czego się nauczył i pozyskanie przez nauczyciela informacji – jak przebiega proces nauczania. Metoda ta polega na poproszeniu uczniów o odpowiedź na pytanie i zapisanie jej na karteczce, którą uczniowie oddają nauczycielowi pod koniec lekcji.
Myślę - czuję - działam
Lubię analizować zachowanie bohaterów literackich. Zależy mi jednak nie tyle na koncentrowaniu się, kiedy i co zrobiła dana osoba, ile na tym, by poznać jak najlepiej motywację do podejmowania określonych kroków. Już jakiś czas temu opracowałam własną metodę “wgryzania się” w postać. Moi zdaniem sprawdza się doskonale. A najważniejsze jest to, że można ją wykorzystać w bardzo wielu, niekoniecznie polonistycznych, sytuacjach.
Pełna moc w Noc Bibliotek 2024
Dziesiąte, jubileuszowe wydanie ogólnopolskiej Nocy Bibliotek odbędzie się w piątek 11 października 2024 r. pod hasłem „Moc bibliotek”. Do udziału niech się czują zaproszone wszystkie biblioteki: szkolne, publiczne, pedagogiczne, wyższych uczelni, parafialne, klasztorne, muzealne, wojskowe, szpitalne, więzienne, społeczne, instytutów naukowych, rozmaitych instytucji i organizacji. Od najstarszych książnic po „szafy” z książkami.
Czego warto uczyć dzieci w dobie dezinformacji?
Jak odróżnić fakt od opinii? Czy łatwo zidentyfikować deepfake? Dlaczego obietnica wielkiej wygranej może zakończyć się wielką porażką? Jak przeciwdziałać dezinformacji? By odpowiedzieć na te pytania, młodzi ludzie potrzebują dziś cyfrowych kompetencji. Zebraliśmy niezbędną im wiedzę w ramach europejskiego projektu „Make it clear - educating young people against disinformation online”. Wraz z początkiem roku szkolnego zachęcamy nauczycieli do szerzenia jej, by nastolatki były gotowe do reagowania na zagrożenia w sieci.