fot. Fotolia.com

Edukacja medialna, dla której brakuje miejsca w obecnej podstawie programowej, jest poważnym wyzwaniem dla nauczycieli, edukatorów i wychowawców. Jej brak w programie nauczania wcale nie przyczynia się do rozwiązania problemu niedostatecznego przygotowania młodzieży i dorosłych do świadomego korzystania z mediów i narzędzi cyfrowych. Dobrze ujęła to Neelie Kroes, komisarz UE, w jednej z wypowiedzi - jakkolwiek robimy już wiele, ciągle istnieje niebezpieczeństwo powstawania nowych grup analfabetów cyfrowych.

fot. Fotolia.com

Codziennie miliony osób na całym świecie korzystają z Wikipedii. Ta największa internetowa encyklopedia ma we wszystkich jej wersjach językowych ponad 27 mln artykułów (w tym ponad milion w języku polskim). Dla wielu osób stała się ważnym źródłem wiedzy o otaczającym nas świecie. Z drugiej strony jej krytycy często wskazują na błędy w hasłach. Czy możemy zatem korzystać z niej do celów edukacyjnych? Odpowiedź jest twierdząca, a przy okazji warto też ją poprawiać, tak jak to miało miejsce w projekcie Wiki-Ekonomia.

(C) Edunews.pl

Dla polskiej młodzieży nie istnieje praktycznie problem braku dostępu do internetu. Z różnych badań wynika, że zdecydowana większość młodych ludzi często korzysta z sieci, nieco ponad połowę w sposób aktywny. Korzystają również z mediów, ale kluczowe pytanie to co z tego wynoszą. Czy potrafią wykorzystać informację zawartą w przekazie medialnym w internecie czy mediach tradycyjnych. Co z tego wynoszą?

Media społecznościowe przez jednych są cenionym miejscem spotkań ludzi o podobnych zainteresowaniach, przez innych krytykowane za zabieranie czasu i powierzchowność relacji międzyludzkich. Mogą być zagrożeniem i niebezpieczeństwem dla użytkowników, ale umiejętne z nich korzystanie może stać się źródłem inspiracji, współpracy i przyjaźni. Zakończyłam rok szkolny z wieloma refleksjami. Są one tak pozytywne, że postanowiłam się nimi podzielić.fot. Fotolia.com

W ramach projektu „Drodzy czytelnicy” uczniowie gimnazjów z aglomeracji warszawskiej i łódzkiej biorą udział w bezpłatnych warsztatach edukacji medialnej, które odbywają się w bibliotekach. Projekt realizuje Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat” dzięki dofinansowaniu otrzymanemu od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat medialny nad tą inicjatywą objął portal Edunews.pl.fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

Telewizja jest świetnym kanałem wspierającym uczenie się języka obcego. Ale nie powinniśmy poprzestawać tylko na oglądaniu programów. Materiały, które oglądamy w telewizji, możemy z pożytkiem dla nauki języka przelać na e-papier. Dnia 30 października 2013 roku w telewizji na kanale ProSieben był transmitowany niemiecki odcinek programu popularno-naukowego Galileo. W tym dniu obejrzałam go, a następnie postanowiłam napisać streszczenie po polsku i niemiecku.fot. sxc.hu

Luka w zabezpieczeniach stron internetowych wstrząsnęła niedawno prawie całym wirtualnym światem. Tysiące ludzi musiało zmieniać hasła do poczty i kont bankowych. Ale jak przekonać zatopionych w cyfrowym świecie uczniów do ostrożności? W bardzo ciekawej prezentacji tłumaczą to fachowcy z Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej.fot. MAPPTIPE

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie