Drodzy czytelnicy, czyli edukacja medialna gimnazjalistów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W ramach projektu „Drodzy czytelnicy” uczniowie gimnazjów z aglomeracji warszawskiej i łódzkiej biorą udział w bezpłatnych warsztatach edukacji medialnej, które odbywają się w bibliotekach. Projekt realizuje Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów „Koncentrat” dzięki dofinansowaniu otrzymanemu od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat medialny nad tą inicjatywą objął portal Edunews.pl.fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

W zajęciach prowadzonych przez profesjonalnych dziennikarzy, organizowanych w porozumieniu z bibliotekami szkolnymi oraz publicznymi, weźmie w sumie udział ponad 350 gimnazjalistów z Warszawy, Łodzi, Pruszkowa, Brzezin, Pabianic, Izabelina, Otwocka, Podkowy Leśnej, Zgierza, Konstancina-Jeziornej, Koluszek i Woli Prażmowskiej. 

"Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, bo zauważyliśmy, że to właśnie w bibliotekach młodzi ludzie przeglądają gazety i czasopisma albo korzystają z internetu w poszukiwaniu informacji i rozrywki. To idealne miejsce na rozpoczęcie dyskusji o krytycznym podejściu do tego, co oferują media" – wyjaśnia Ola Rzążewska, jedna z trenerek prowadzących warsztaty edukacji medialnej. A Anna Błaszkiewicz, koordynatorka projektu, dodaje: "To niezwykle ważne, by być świadomym i krytycznym odbiorcą mediów, wiedzieć jak i gdzie szukać informacji oraz umieć zweryfikować ich wiarygodność. Mamy teraz właściwie niegraniczony dostęp do internetu, z różnych stron jesteśmy bombardowani wciąż nowymi wiadomościami i plotkami. Coraz trudniej odróżnić prawdę od półprawdy czy zmyślenia, oddzielić fakty od opinii, a informacje od reklam."

fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

Na zajęciach uczniowie dowiadują się m.in. czym tabloid różni się od dziennika opinii, jakie gazety są najchętniej czytane przez Polaków, czym jest custom publishing i dlaczego teksty promocyjne próbują udawać artykuły informacyjne. Mogą też sprawdzić się w roli autorów pierwszych stron gazet i podyskutować o tym, jaką rolę media pełnią w ich życiu. Każde spotkanie warsztatowe trwa 4 godziny lekcyjne i jest prowadzone przez dwóch profesjonalnych dziennikarzy.

fot. Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów Koncentrat/Jacek Łagowski

Projekt „Drodzy czytelnicy” zakłada przeprowadzenie 22 warsztatów edukacji medialnej dla gimnazjalistów, a także dwóch szkoleń dla bibliotekarzy zainteresowanych tą tematyką. Na stronę www.drodzyczytelnicy.pl trafią scenariusze zajęć, które mogą zostać wykorzystane podczas pracy z gimnazjalistami, licealistami czy uczniami szkół podstawowych. Na stronie projektowej sukcesywnie pojawiać się będą także dodatkowe materiały merytoryczne, m.in. wywiady z ekspertami zajmującymi się mediami, które mogą stać się dodatkowymi materiałami dydaktycznymi.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.drodzyczytelnicy.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie