Okiem kamery: trudny wywiad, trudny obiekt?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jedno jest pewne – żyjemy po raz pierwszy w czasach, w których niemal każdy nosi ze sobą kamerę i może z niej zrobić użytek. Oczywiście mówię o tej w telefonie. Jedne są lepsze, drugie nieco gorsze, ale wszystkie mają ten sam potencjał, który może być  wykorzystany do nauki. Kręcą pierwszoklasiści, uczniowie starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjaliści, a nawet „poważni“ licealiści. Zadanie nauczyciela jest więc „proste“ – skoro już kręcą, niech ich dzieła (przy okazji) edukują.fot. sxc.hu

Teoretycznie tylko nagranie filmu to prosta sprawa. Jak zaczniemy próby, okazuje się, że wywiad z „żywą“ osobą nie jest wcale łatwo przeprowadzić, natomiast ten obiekt (zabytek, pomnik, etc.), dookoła którego łazimy, wcale nie chce „gadać“...

W konkursie filmowym "Kamera!Kultura!", którego organizatorem jest Fundacja Think! uczniowie mają do wyboru dwie kategorie: osoba lub obiekt. O tym, w jaki sposób zrealizować ciekawy materiał o lokalnym twórcy lub zabytkowym kościele, można dowiedzieć się z drugiej części naszego instruktażu dla młodych twórców.

W poniższej prezitacji - DOBRY WYWIAD, CIEKAWY FILM O OBIEKCIE - znajdziecie garść bardzo przydatnych wskazówek, między innymi by uważnie słuchać swoich rozmówców i zadawać im trudne pytania, by pamiętać o słabościach mikrofonu w amatorskich kamerach, a także o tym, że na obiekt warto spojrzeć z róźnych stron, o różnych porach dniach, by wydobyć z niego to, co najpiękniejsze i najcenniejsze. W prezitacji znajdują się przykładowe filmy zrealizowane przez uczniów, można spróbować się nimi zainspirować.

A teraz spróbujcie sami wydobyć sens z nagrań waszymi telefonami.

Prezitacja została przygotowana przez Urszulę Sławiec w ramach projektu RoZoom na kulturę, którego organizatorem jest Fundacja Think! Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, zaś działanie prowadzone jest w ramach programu Fundacji Orange. Licencja Creative Commons – Uznanie Autorstwa.

Więcej informacji o projekcie na stronie www.kamerakultura.pl.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie