Tematy trudne (cz. 1) - inspiracje korczakowskie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„…co robić, żeby nie było dzieci brudnych, obdartych i głodnych […] pierwszy mój zmarły, bliski i kochany, na razie tylko kanarek. Jego śmierć wysunęła tajemnicze zagadnienie wyznania”.

Niełatwo rozmawiać z najmłodszymi na tematy i dla dorosłych trudne – czy i jak inicjować takie rozmowy, jak je prowadzić, by nie przeciążać, ale i nie ochraniać przesadnie? Jak towarzyszyć w rozpoznawaniu i rozważaniu różnych problemów, by nie pozostawić dziecka samego w jego zmaganiach ze światem czy lękami? Jak nie bagatelizować, nie urażać, a wspierać…?

W pisarstwie Janusza Korczaka utrwalonych jest wiele „momentów” borykania się dzieci z bolesnymi doświadczeniami. Wplatał też Korczak w swe teksty autobiograficzne aluzje i tropy, a niekiedy przywoływał otwarcie własne, autentyczne przeżycia. W Pamiętniku (nad którym tak mocno zaciążył czas jego spisywania w getcie warszawskim, że także w migawkach z dzieciństwa dominuje smutek) w lapidarnym skrócie odnotował najwcześniejsze dramatyczne wspomnienia – dowód borykania się kilkulatka z fundamentalnymi, społecznymi i egzystencjalnymi, wyzwaniami. Może te epizody wykorzystać jako materiał do rozmowy, a może i do refleksji własnej, „dorosłej”? Chodzi przecież o sprawy budzące nadal silne emocje: o porządek społeczny, skrajne nierówności, konflikt/konfrontację religii, życie istot żywych i śmierć.

…mój śmiały plan przebudowy świata. Ni mniej, ni więcej, tylko wyrzucić wszystkie pieniądze. Jak i dokąd wyrzucić, i co potem robić, zapewne nie wiedziałem. Nie należy sądzić zbyt surowo. Liczyłem wówczas pięć lat, a zagadnienie żenująco trudne: co robić, żeby nie było dzieci brudnych, obdartych i głodnych, z którymi nie wolno mi bawić się na podwórku, gdzie pod kasztanem pochowany był w wacie, w blaszanym pudełku od landrynek pierwszy mój zmarły, bliski i kochany, na razie tylko kanarek. Jego śmierć wysunęła tajemnicze zagadnienie wyznania.
Chciałem na jego grobie postawić krzyż. Służąca powiedziała, że nie, bo on ptak, coś bardzo niższego niż człowiek. Płakać nawet grzech. […] gorsze to, że syn dozorcy domu orzekł, że kanarek był Żydem.
I ja.
Ja też Żyd, a on – Polak katolik. On w raju, ja natomiast, jeżeli nie będę mówił brzydkich wyrazów i będę mu posłusznie przynosił kradziony w domu cukier – dostanę się po śmierci do czegoś, co wprawdzie piekłem nie jest, ale tam jest ciemno. A ja bałem się ciemnego pokoju.
Śmierć. – Żyd. – Piekło. Czarny żydowski raj. – Było co rozważać.
w: Pamiętnik, 1942 (zapis majowy) (pełny tekst J. Korczaka zob. np. w: tegoż, Pamiętnik i inne pisma z getta. Warszawa 2012, s. 14-15)

***

Publikacja w ramach cyklu artykułów „Czytając Korczaka”, który powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcji Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

 

Notka o autorce: Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie